Tillitsreform
Velferdsstaten må
bygge videre på felleskap, solidaritet, sosial rettferdighet og
tillit – tillit til at faglig kompetente arbeidstakere i hjemmetjenesten,
i samarbeid med den hjelpetrengende, kan sikre at mennesker får
hjelp når de trenger det. Forslagsstillerne viser til at velferden
best sikres hvis den systematisk bygges på tillit til kompetente
ansatte, ikke på måling, kontroll, rangering og konkurranse. I et
forsøk på å få til effektivisering og styring har man dessverre
i stor grad endt opp med en byråkratisk og rigid eldreomsorg som
ikke ser hver enkelt pasient, og der fagligheten settes til side.
Faglig kompetanse skal være det avgjørende for hvordan tiden til
de ansatte disponeres.
I forsøket på å profesjonalisere
velferden har flere kommuner endt opp med å avprofesjonalisere arbeidsstyrken.
Det gir stress og et tungrodd byråkrati for de ansatte og dermed
dårligere tjenester til hjelpetrengende. Det er behov for en tillitsreform
i omsorgen. Ledere og de ansatte skal bruke tiden på de faglige
utfordringene framfor på detaljstyring og måling av oppgaver som
ikke sier noe om kvaliteten på tilbudet og omsorgen.
«Stoppeklokkeomsorgen»
som nå råder mange steder, bygger på mistillit til de ansattes evne
til å praktisere og samhandle og fratar den hjelpetrengende makten
over egen hverdag. En tillitsreform vil gi økt frihet for ansatte
i hjemmetjenesten til å disponere arbeidstiden sin til det beste
for hjelpetrengende, og mer tid som personer med store hjelpebehov
kan bestemme over selv. Forslagsstillerne mener offentlig velferd
kan organiseres smartere og bedre enn i dag. Forslagsstillerne vil
avskaffe unødvendig markeds- og målstyring og overdreven kontroll
og rapportering. Slik kan man redusere byråkratiet og gi mer tid
til hjelpetrengende med størst bistandsbehov. Forslagsstillerne
mener at det er viktig å fjerne detaljstyring av arbeidsdagen til
de ansatte i hjemmetjenesten.
Det finnes allerede
forsøk med slike tillitsreformer også i Norge. I Oslo ble det i
2015 satt i gang et forsøksprosjekt med en tillitsreform i hjemmetjenesten
i bydelene Grorud, Ullern, Gamle Oslo og Østensjø. Dette er forsøk
som bør følges med stor interesse, og kunnskapen fra disse forsøkene
bør danne grunnlaget for en tillitsreform også i andre kommuner.
Dette vil innebære en betydelig effektivisering og forbedring av
eldreomsorgen. Det må derfor være et ansvar for nasjonale myndigheter
å arbeide for en tillitsreform i kommunene. Det tidligere borgerlige byrådet
i Oslo innførte et minuttfokus i hjemmetjenesten. I et slikt system
blir helhetlig omsorg nesten et avvik: Hvis man gjør noe utenfor
det planlagte så er det feil. Dagene er forskjellige. Formen til
dem som trenger tjenestene, varierer. Fordi mennesker er forskjellige,
må tjenestene også være det.
Forslagsstillerne
vil derfor vise til arbeidet som nåværende byråd gjør for å innføre
et system i Oslo der detaljstyringen av ansatte i hjemmetjenesten
opphører. Det skal ikke lenger være slik at hver enkelt av de hjelpetrengende
skal være låst til å få et visst antall minutter med hjelp. «Stoppeklokkeomsorgen»
fører til at ansatte ikke får bruke sitt faglige skjønn til å gi hjelp
etter behov. Tilbudet skal baseres på oversikt over hvor stort omsorgsbehov
den enkelte har, og ut fra dette skal kommunen sette sammen en gruppe personer
som hver ansatt vil rekke å besøke på en dag, men gi den ansatte
fleksibilitet til å disponere dagen til den hjelpetrengendes beste,
i tett dialog med den hjelpetrengende selv.
Forslagsstillerne
viser til at Anne-Marie Thibouvilles masteroppgave «Sykepleiere
på akkord. En studie av hjemmesykepleiernes erfaringer» har gjennomgått
dette arbeidet i samarbeid med Utviklingssentret for hjemmetjenester
i Oslo, og konkluderer med:
-
Når vedtaket skal
endres opplever sykepleierne at de stort sett får gjennomslag for
revurdering av vedtakene. Strukturelle mekanismer bidrar til å styrke
tillitsforholdet mellom bestillerkontoret og sykepleierne.
-
Kravet til produksjonen
i utføreravdelingen er høyt samtidig som sykepleierne opplever at
det ikke blir tatt hensyn til tiden det tar ved indirekte brukerrettet
pasientarbeid. Flere av sykepleierne opplevde det som stressende.
-
Sykepleierne oppfatter
vedtaket som en ramme som ligger til grunn for tiden som skal brukes,
og oppgavene som skal gjøres ute hos pasientene. Flere av sykepleierne
gjør jobben uavhengig av estimert tid og bruker tiden de mener er
riktig. Samtidig rapporterer de tilbake dersom den estimerte tiden
ikke stemmer overens med tiden de bruker, det gjelder både når det
er for mye tid, og tiden er for knapp.
-
Sykepleierne utfører
sykepleie i henhold til egne vurderinger om hva de mener er forsvarlig.
Oppgavene er definert som en ramme i vedtaket, på bakgrunn av det
lager de tiltaksplanene.
-
Sykepleierne utfører
sykepleie i henhold til egne vurderinger om hva de mener er forsvarlig.
Oppgavene er definert som en ramme i vedtaket, på bakgrunn av det
lager de tiltaksplanene. Ansvarliggjøring av sykepleierne retter
seg mot epistemiske mekanismer som har til hensikt å øke kvaliteten
i resonnementet i utøvelse av skjønn.»
Dette innebærer at
sykepleiere i hjemmetjenester allerede ser at avvik fra en streng
bestiller–utførertenkning er nødvendig for at tjenestene skal fungere til
den hjelpetrengendes beste.
Forslagsstillerne
viser også til at det er gjennomført en tillitsreform i København
som langt på vei bygger videre på kunnskap som dette. Tillitsreformen
der innebærer at alle med hjelpebehov ble delt inn i såkalte omsorgsblokker.
For eksempel kan man ha «enkle støttebehov», «middels støttebehov»
og «store støttebehov». Erfaringene er svært gode, og både den hjelpetrengende
og de ansatte er langt mer fornøyd med sin hverdag. Dette er ekte
valgfrihet, hvor ikke minst de ansatte får mulighet til å tenke selv
og bruke sin kompetanse. En helhetlig omsorg er gjort til regel
i systemet, ikke avvik. I stedet for det stramme «stoppeklokkeregimet»
får de som har behov for hjelp, nå et fleksibelt besøk morgen, middag og/eller
kveld etter behov. Gjennom brukermedvirkning kan den ansatte og
«fru Jensen» i fellesskap finne ut hva det er behov for den dagen.
Det stiller krav til medarbeiderne om å ta ansvar. De må bruke sin
faglighet og bedømme hva slags hjelp personen har behov for. De
må også holde orden på tiden og de ulike oppgavene som skal gjennomføres
i løpet av dagen.
For dem som arbeider
i sektoren, vil dette være en tillitserklæring fra kommunens og
arbeidsgivers side. Det er ikke klokken som skal føre kontroll med arbeidet
deres. Det er de som har kunnskapen, som skal vurdere. En tillitsreform
bygger på at en ikke trenger å skrive ned hvor mye tid en bruker
på de ulike oppgavene. Resultatet er mindre byråkrati og mer tid
til omsorg.
Det er også grunn
til å tro at det blir lettere å rekruttere ansatte til pleie- og
omsorgssektoren hvis kommunen i større grad legger vekt på faglighet,
ansvar og medbestemmelse. Ansatte blir motivert av at man stoler
på deres faglighet, ikke på detaljstyring og manglende fleksibilitet.
De ansatte arbeider ut ifra et helhetssyn, ikke måling av enkeltoppgaver.
Forslagsstillerne viser til at hovedgrunnen til at København har
lykkes med tillitsreformen, er at de har arbeidet med alle tre ledd:
ledelse, medarbeidere og innbyggere. De har utarbeidet systemer
som passer alle. Ledelsen har fortsatt systemer for økonomistyring,
men andre hensyn vektlegges. Erfaringen fra København er at det
er enklere å spare penger dersom ansatte ikke detaljreguleres fra
byråkratiet.
Tillitsreformen handler
om tillit til at den enkelte ansatte løser oppgavene best hvis hun
eller han får frihet til å bruke sin kompetanse og erfaring, samarbeide
med den eldre, tenke selv og bli styrt av faglighet og brukerens
behov. Bedre tid og tillit skaper bedre eldreomsorg og gir mer valgfrihet
for dem med pleiebehov enn kontroll, rangering og anbud.