Behov
for videreutdanning og økt kompetanse i flere fag
Lærerløftet utvidet
og systematiserte satsingen på videreutdanning av lærere og stilte
krav til faglig fordypning for alle lærere i fagene matematikk,
engelsk, norsk, samisk og tegnspråk. Disse fagene er prioritert
når det gjelder studieplasser og ressurser, men det finnes tilbud
i en rekke andre fag. Det gis også ekstra tilskudd gjennom vikarordningen
for videreutdanning i matematikk og naturfag. Forslagsstillerne
støtter denne prioriteringen, som det i hovedsak er bred faglig
og politisk konsensus om. De grunnleggende ferdighetene som gis
i disse fagene, er fundamentale verktøy i alle fag og må være en overbygning
for all opplæring.
Forslagsstillerne
mener at Lærerløftet 2.0 – det neste steget i utviklingen av læreryrket
som et høystatusyrke – må innebære at videreutdanningstilbudet styrkes
i faglig bredde, i antall studieplasser og i statlig støtte til
vikar- og stipendordningene, slik at flere lærere får tilbud om
videreutdanning i flere fag så snart systemet har den nødvendige
kapasiteten. Forslagsstillerne viser i denne sammenheng til Innst. 19
S (2016–2017), der en samlet kirke-, utdannings- og forskningskomité
slår fast at det
«på sikt må stilles
kompetansekrav til lærere som skal undervise i de praktisk-estetiske
fagene»,
og der det ble foreslått
at Stortinget skulle be regjeringen om en plan for styrking av disse
fagene inkludert rekruttering av kvalifiserte lærere. Det er naturlig
og nødvendig å se dette i sammenheng med en utbygging av videreutdanningstilbudet
for disse fagene, som har en høy andel undervisere uten relevant fagbakgrunn.
Men det er etter forslagsstillernes oppfatning nødvendig å sikre
en tilsvarende styrking av samfunnsfagene.
En har de siste få
årene vært vitne til en framvekst av populistiske bevegelser i Europa
og USA som har det til felles at de får næring ved å bygge ned respekten
for kunnskap. Det går ut over forskere eller fagfolk på så ulike
felter som klima, offentlig sektor, menneskerettigheter, naturforvaltning
eller barnevern – og i flere land går det også ut over tilliten
til uavhengige domstoler og den frie pressen. Samtidig endres medieoffentligheten
dramatisk med sosiale mediers framvekst og med de redigerte medienes
relative tilbakegang. Det gir store muligheter for en bredere debatt,
men stiller samtidig store krav til samfunnsforståelse, kunnskap
om kilder og kritisk tenkning og digital kompetanse. Tidlige folkelige
politiske bevegelser, som hadde det til felles med dagens populisme
at de vokste fram i opposisjon mot eliter, hadde spredning av kunnskap
som mål. I Norge resulterte det i innføring av folkeskolen og i
folkeopplysningsprosjekter. Løsningen når kunnskap er under press,
er mer kunnskap til alle. Det er svaret også denne gangen.
Forslagsstillerne
mener at dannelsesfag som samfunnsfag, historie og religionsvitenskap,
i tillegg til store deler av norskfaget, er særlig viktige i dette perspektivet.
Samtidig går elevene som nå er i skolen, ut i et arbeidsliv som
er mer ukjent enn noen gang fordi den digitale utviklingen, automasjon
og informasjonsstrømmer skaper raske endringer. Elevene må være
i stand til å manøvrere i et arbeidsliv der de selv kan bli nødt
til å definere egne arbeidsoppgaver. Det krever både kreativ og
digital kompetanse, og det krever igjen at lærerne er godt trent
i og oppdatert på pedagogisk bruk av IKT.
God læring og utvikling
i skolen omhandler både de personlige, sosiale og faglige områdene.
Ved å lære fag i skolen utvikles man som menneske, og ved å utvikle
en sterk personlig identitet og gode sosiale ferdigheter har man
et godt grunnlag for å lære noe. Denne samtidigheten i personlig,
sosial og faglig læring er avgjørende i skolen. Skolen er ikke bare
fag, den danner også mennesket. Den sosiale og personlige utviklingen
handler om struktur, tydelige forventinger og læring av sosiale
ferdigheter – ikke om omsorg. Læring gir en opplevelse av å være
en del av et felleskap, og mestring gir motivasjon og lyst til å lære
mer. Mobbing og andre former for krenkelser innebærer utestenging
fra sosiale felleskap og rammer oss ikke bare i øyeblikket, men
kan være noe man bærer på resten av livet. Det skal være press og trykk
på læring, samtidig som det også kan arbeides med barn og unges
moralske, personlige og sosiale utvikling og læring.
Alle barn og unge
i skolen skal lære å realisere sitt potensial innenfor et fellesskap.
Barn og unge lærer og utvikler seg både personlig, sosialt og faglig når
de blir møtt av lærere med høy kompetanse på alle disse områdene.
Det holder ikke med bare kunnskap i fag hvis det skal skapes felleskap
der barn og unge utvikler seg som mennesker. Dette uttrykker også
at aldri tidligere har lærere vært viktigere for barn og unges framtid
enn i dag, fordi barn og unge tilbringer en så stor del av sin oppvekst
på skolen.
Dette må legges til
grunn for en videre utbygging av videreutdanningstilbudet gjennom
Lærerløftet 2.0. Forslagsstillerne ønsker å utvide tilbudet innen fag
som samfunnsfag, herunder historie, og KRLE, og naturfag. Forslagsstillerne
ønsker også å utvide bredden i videreutdanningstilbudet slik at
det blir mulig for lærere å bli bedre pedagoger eller bedre veiledere
for andre lærere. Det må også bli enklere å spesialisere seg i opplæring
for barn med spesielle behov, slik at mer av opplæringen naturlig
kan foregå i klasserommet.