Tjenestetilbud
og samhandling
Det er nødvendig
med en gjennomgang av tjenestetilbudet og organiseringen av dette.
Det er faglig enighet om at man må sikre lik tilgang til like tjenester
for personer med autisme. Det er også klare føringer for at praksis
skal være kunnskapsbasert der dette er mulig. Problemet er at man
mangler nasjonale faglige retningslinjer på dette feltet, noe som
bør komme.
Som nevnt gir enkelte
helseforetak ingen behandling av f.eks. barn med ASD, selv om man
vet hvor viktig tidlig innsats er. I mange regioner overlater man
dette fullt og helt til kommunene, uten veiledning og oppfølging
fra spesialisthelsetjenesten. Det er viktig at tilbudet samordnes
og blir mer kunnskapsbasert.
Som et eksempel på
dette har lederne for de regionale kompetansetjenestene
for autisme initiert felles fagprosedyrer for behandling av barn
med ASD i alderen 0-6 år. Pasientgruppen har behov for til dels
omfattende assistanse og intervensjon gjennom hele livet. Når det
gjelder den yngste aldersgruppen, viser forskning at tidlig innsats
med intensiv behandling har stor betydning for barnas utvikling
og for forebygging av skjevutvikling. Denne konkrete behandlingen
er kunnskapsbasert og består av intensiv behandling basert på atferdsanalyse
(Early intensive behavioral intervention – EIBI, tidligere TIOBA).
Det er diskutabelt om denne metoden passer på alle barn med autisme,
og derfor er det viktig at man i arbeidet med oppfølging og utvikling
av tjenester til barn med autisme også arbeider med denne problemstillingen.
Dette illustrerer hvor mangfoldig og kompleks denne pasientgruppen
er. Tidlig innsats kombinert med et livsløpsperspektiv anbefales
av alle relevante fagmiljøer. Tilbudene bør ytes ambulant fra helseforetakenes
side der dette er riktig. Dette gjelder både pasienttilbudet, veiledning
overfor primærhelsetjenesten og øvrige deler av det kommunale tjenesteapparatet,
samt bidrag til opplæring og undervisning av helsepersonell og fagutvikling.
En fullstendig gjennomgang
av feltet, med særlig oppmerksomhet på tidlig, riktig, kunnskapsbasert, helhetlig
og individbasert behandling og oppfølging samt gjennomføring av
dette i praksis, vil derfor neppe medføre større totalkostnader
for spesialisthelsetjenesten og ulike tjenester knyttet til kommunene enn
i dag, snarere tvert imot. Det handler om å forvalte de økonomiske
ressursene på en mer effektiv og treffsikker måte til beste for
hver enkelt med ASF.
Det finnes mye god
og riktig kompetanse innenfor autismefeltet. Det er imidlertid viktig
å se på hvordan man organiserer feltet både nasjonalt, regionalt
og lokalt. Man bør sørge for en organisering og kapasitet som sikrer
at barn, ungdom, voksne og eldre med ASF får relevant og god hjelp.
Fagmiljøer, Autismeforeningen, arbeidstakerorganisasjoner og brukere/pårørende
peker da på viktigheten av at denne hjelpen og oppfølgingen blir
gitt lokalt. Da trengs det nok veiledningskapasitet fra spesialisthelsetjenesten
og et system for at denne blir tatt imot og brukt til å bygge kunnskap
lokalt. For å få dette til kan det være hensiktsmessig å se på hvilke
helseforetak som skal bygge opp denne kompetansen og veiledningskapasitet,
og følge opp dette med forpliktende samarbeidsavtaler mellom HF/sykehus
og kommune.
For øvrig er det
selvsagt viktig med forskning på feltet. Det finnes en del kunnskap
om oppfølging av barn, ungdom og voksne med ASF. Vektlegging av forskning
på området vil være et viktig bidrag til å forbedre tjenestene.
Man bør også se på hvordan man organiserer nasjonale og regionale
aktører innenfor autismefeltet.
Lederen av habiliteringstjenesten
for barn ved Sørlandet Sykehus, Bjørn Lerdal, har arbeidet med feltet
i flere tiår. Han påpeker bl.a. følgende:
«Det er et behov
for å skaffe seg mer dokumentert informasjon over diagnostikk og
øvrig tjenestetilbud, dette vil kunne bidra til å utjevne forskjeller og
øke kvaliteten på tilbudet som gis. Et nasjonalt pasient- og kvalitetsregister
vil kunne være et egnet virkemiddel. Parallelt med dette bør man
også se på hvordan man organiserer arbeidet med diagnostikk og oppfølging
(inklusive veiledning av lokale tjenesteytere og familie) av barn
med ASF fra spesialisthelsetjenestens side. Det trengs robuste fagmiljøer,
men også en viss geografisk nærhet til brukerne.»