Forslagsstillerne
legger til grunn at luftfarten er avgjørende kommunikasjon for næringslivet,
offentlig forvaltning og folks mobilitet. Luftfarten er avgjørende
for å opprettholde en variert og spredt bosetting i landet og utgjør
en viktig del av Norges infrastruktur. I mange deler av landet utgjør
flytilbudet en viktig del av kollektivtrafikken. Fly og luftfart knytter
Norge sammen og åpner døren til verden. Det er også en sosial fordel
at vanlige mennesker i dag i motsetning til tidligere har mulighet
til å reise og oppleve både sitt eget land og andre deler av verden på
en effektiv måte.
Forslagsstillerne
mener et trygt og godt flytilbud vil være viktig for å sikre Norge
et utstrakt kommunikasjonsnett for både kort- og langveisreisende.
Økt mobilitet og transport av folk og gods skaper utfordringer for
klimaet. Det er derfor nødvendig med en aktiv politikk for å møte
disse utfordringene. For luftfartens del utgjør flyselskaper og
deres ansatte en bransje i tøff konkurranse. Forslagsstillerne mener Norge
bør ha en aktiv luftfartspolitikk som sikrer gode og stabile rammevilkår.
Luftfartssektoren
har gjennomgått en omfattende liberalisering som har ført til fallende
billettpriser og større etterspørsel, mens arbeidstakernes vilkår
stadig har blitt dårligere. Den voksende konkurransen setter den
europeiske luftfarten under press, og belastningen blir skjøvet
over på de ansatte. I dag står man overfor en sektor som stadig
omstruktureres gjennom kreative tiltak som oppsplitting av selskaper,
omfattende statsstøtte, skatteplanlegging, omgåelse av sosiale ordninger
og tilløp til sosial dumping.
Forslagsstillerne
peker på at regjeringen Solberg våren 2016 gjennomførte en høring
om «globalisering og øket konkurranse i sivil luftfart – utfordringer og
mulige konsekvenser for norsk luftfart». Luftfartsnæringen var involvert
i arbeidet med høringsnotatet og ga i den forbindelse synspunkter
på konkurransesituasjonen og utfordringer. Blant innspillene var
LOs to hovedanbefalinger om at det skulle nedsettes et bredt og
partssammensatt utvalg som skal konsekvensutrede forhold ved norsk
luftfartsnæring, og at det skulle legges frem en stortingsmelding
om norsk luftfart. NHO Luftfart på sin side etterlyste en samlet
overordnet strategi for luftfartsnæringen, med en samlet gjennomgang
av mulige tiltak for å styrke norsk luftfartsnæring i en stadig
mer globalisert konkurransesituasjon. Under Arendalsuka i 2016 svarte
statsråd Solvik-Olsen på spørsmål fra LO at han skulle lage en luftfartsstrategi.
I svar på skriftlig spørsmål, Dokument 15:1534 (2015–2016) fra Eirik
Sivertsen, sa samferdselsministeren at han snart skulle ta stilling
til oppfølgingen av luftfarten. Forslagsstillerne understreker at
det nå er gått ytterligere et halvt år, og ingenting har skjedd.
Forslagsstillerne
peker på at luftfarten er en viktig næring i Norge med mange tusen
direkte og indirekte arbeidsplasser. En aktiv forvaltningspolitikk bør
derfor sikre næringen gode rammevilkår og de ansatte trygge arbeids-
og lønnsvilkår.