Kabotasje
Det vises til at
dagens kabotasjeregelverk tillater utenlandske transportører som
kommer til Norge med gods for å utføre inntil tre innenriks fraktoppdrag
i løpet av syv dager før de må ut av landet igjen. Tanken bak ordningen
er å unngå miljøfiendtlig tomkjøring ved å sikre returfrakt på biler
som likevel befinner seg på veiene. Næringen understreker at kabotasje
er den største utfordringen norsk transportbransje har i dag. Næringen
fremholder at kabotasjeregelverket brytes. Det er ødeleggende for
konkurransen og fører også med seg store sosiale forskjeller.
Forslagsstillerne
stiller seg derfor uforstående til at regjeringen i Prop. 1 S (2016–2017)
sier at andelen ulovlig kabotasje er generelt lavt i Norge.
Forslagsstillerne
viser til rapporten «Byways in Danish transport», som ble fremlagt
for EU-parlamentet 24. januar 2017, og mener den kan ha en viss overføringsverdi
til Norge. Rapporten viser at tusenvis av sjåfører, spesielt rumenere,
bulgarere og makedonere, lever under svært dårlige forhold i flere
uker og måneder i strekk. Blant hovedpunktene som trekkes frem i
rapporten, er en gjennomsnittlig månedslønn på 13 000 kroner – omtrent
en tredjedel av lønnsnivået i Norge. Sjåførene tilbringer i gjennomsnitt
sju uker i lastebilen uten opphold og presses regelmessig til å
bryte lover og regler av arbeidsgiver. De kjører aldri gods i hjemlandet
og fungerer i praksis som utstasjonerte fremmedarbeidere.
Det vises til Norges
Lastebileier-Forbund (NLF), som understreker at man også i Norge
ser tydelige faresignaler. Arbeidstilsynets kontroller av den norske allmenngjøringen
viser at 73 pst. av utenlandske transportaktører ikke følger lønnsreglene,
verken når det gjelder timelønn eller diett.