Bakgrunn
Forslagsstiller viser
til at Norge i dag har en bekymringsfull utvikling med økende ledighet
blant unge og lavtlønte. Det er behov for flere virkemidler for
å løse problemet med grupper som risikerer å falle ut av arbeidsmarkedet
nå, og for tiltak som kan motvirke at flere faller ut av arbeidsmarkedet
i framtiden.
Arbeidsmarkedet kan
komme til å endre seg mye i årene framover. Økende automatisering
av arbeidsoppgaver, bruk av deletjenester og utvikling av formidlingsøkonomien
(plattformøkonomien) gir enorme muligheter. Denne utviklingen kan
effektivisere ressursbruk, styrke produktivitet, kutte kostnader
og legge grunnlag for nye næringer og arbeidsplasser. Forslagsstiller
mener det er en utvikling som verken bør eller kan motarbeides,
men den må utnyttes målbevisst til å skape nytt, bærekraftig næringsliv
og nye arbeidsplasser.
Forslagsstiller viser
til at det umiddelbare formålet med mange nye teknologier er å erstatte
arbeid og arbeidsplasser med automatiserte løsninger, utnytte eksisterende
kapasitet og infrastruktur bedre uten å ansette folk osv. Dette
kan særlig gjelde i bransjer der arbeidsoppgaver lettest kan erstattes
av automatiserte løsninger, som gjerne er bransjer som sysselsetter folk
med lav utdanning og lav lønn. Effekten av en slik utvikling kan
først og fremst ramme de gruppene som står svakest fra før. Men
også innen bransjer som bank, finans og forvaltning kan automatisering
komme til å fjerne mange arbeidsplasser. Arbeidsmarkedet er alltid
i endring, men mye tyder på at endringene arbeidsmarkedet nå står
overfor, kan bli så raske og omfattende at utvikling av nye arbeidsplasser
ikke vil henge med, og flere kan falle ut av arbeidsmarkedet hvis
det ikke settes inn tilstrekkelig effektive tiltak.
Det stilles alltid
nye krav til framtidens arbeidskraft. Forslagsstiller viser til
at det i en periode med stor og rask endring i teknologi og næringsliv
blir ekstra viktig å hjelpe den enkelte til omstilling. Når kontinuerlig
teknologisk endring også blir normalen i arbeidshverdagen, blir
livslang læring viktigere enn noen gang.
Forslagsstiller mener at
det i en slik periode samtidig er nødvendig å føre en mer aktiv
og strategisk næringsutvikling for å fremme utvikling av nye bedrifter
og arbeidsplasser. Et mulig tiltak er å gjøre det mer attraktivt
å ansette folk, spesielt i lavtlønnsgruppene.
Forslagsstilleren
viser til at én av ti ungdommer i Norge i dag hverken er i arbeid
eller utdanning. Europa har slitt med høy arbeidsledighet blant
de unge siden finanskrisen, nå ser man også en negativ utvikling
i Norge. Samtidig er arbeidsledigheten høyest blant grupper med
lav inntekt – industri, bygg og anlegg, reiseliv, transport og kontorarbeid.
Arbeidsledigheten blant dem med høyere utdanning har vokst mest
de siste tre årene, men den totale ledigheten er høyest blant de
med liten eller ingen utdannelse.
Det er videre en
større andel arbeidsledige blant innvandrere. De fleste registrerte
arbeidsledige innvandrerne er EU-borgere og borgere fra europeiske land
som ikke er EU-medlem. Det er grunn til å tro at også denne gruppen
av arbeidsledige tilhører lavtlønnsgruppene.
Redusert formuesskatt
er regjeringens valgte virkemiddel for å øke investeringene og gjennom
det trygge arbeidsplassene. Det er lite akademisk belegg for at
en reduksjon i formuesskatten vil føre til økt investeringsgrad
og gjennom det økt sysselsetting. Både Scheel-utvalget og en rapport
bestilt av finansminister Siv Jensen for å vurdere effekten av reduksjon
i selskapsskatten og formuesskatten, konkluderte med at effekten
av en redusert formuesskatt er minimal dersom målet er økte investeringer
og redusert arbeidsledighet. Legger man imidlertid til grunn at lette
i formuesskatten vil gi en liten økning i investeringene, så er
det likevel ikke gitt at dette vil føre til redusert arbeidsledighet
i de gruppene som er hardest rammet, nemlig de lavtlønte gruppene.
Forslagsstiller viser
til at man i stedet bør rette virkemidlene direkte mot det problemet
man ønsker å løse – nemlig redusere arbeidsledigheten blant unge
og i lavtlønte grupper. Forslagsstiller viser til at en vridning
av skattesystemet fra skatt på arbeid til skatt på forbruk overordnet
sett kan bidra til lavere arbeidskraftkostnad og samtidig sikre
finansiering av dette. Det er vidtrekkende enighet om at skattekilen mellom
hva en lønnsmottaker mottar som lønn, og hva som betales i inntektsskatt
og arbeidsgiveravgift, har en negativ effekt på sysselsettingen.
Derimot viser nyere empirisk forskning at denne skattekilen har
størst negativ effekt for unge arbeidstakere og for de laveste lønnsgruppene.
Reduserte arbeidskraftkostnader vil bidra til økt etterspørsel etter
arbeidskraft, særlig i disse gruppene. En generell reduksjon i arbeidsgivers
skatter på arbeidskraft (heretter referert til som arbeidsgiveravgift
også ved omtale av denne typen skatter i andre land) er veldig kostbar,
og sysselsettingseffekten av den typen generell reduksjon har vært
lavere enn i land som reduserer arbeidskraftkostnaden for de laveste
lønnsgruppene. Dette skyldes både at det økonomisk sett er lettere
med en relativt sett høyere reduksjon i avgiftene dersom en begrenser
det til lavtlønnsgrupper, samtidig som arbeidsgiveravgiftens andel
av kostnaden for en arbeidstaker i høyere lønnsnivåer har mindre
å si for sysselsettingsbeslutningen.
Redusert arbeidsgiveravgift
for arbeidstakergrupper som har lavere utdannelse og lønninger,
og redusert arbeidsgiveravgift direkte rettet mot yngre arbeidstakere
har vist seg å gi større positiv effekt på sysselsettingen.
En slik reform er
imidlertid avhengig av at bedriftene som får redusert arbeidskraftkostnaden,
tar denne reduserte kostnaden ut i økt sysselsetting og ikke i økt
profitt, og at arbeidstakergrupper ikke tar reduksjonen ut i økte
lønnskrav. Norge har et godt utviklet trepartssamarbeid. Det vil
derfor være viktig at partene inngår en avtale, som kan måles og
etterprøves, som sikrer at redusert arbeidsgiveravgift for enkelte
lønnsgrupper faktisk tas ut i økt sysselsetting.
Målrettede reduksjoner
i skatt på arbeid har vært gjennomført i flere land, blant annet
i Belgia, Frankrike og Nederland. I Frankrike har denne typen skattereduksjoner
for lavtlønnsgrupper eksistert siden 1993. Erfaringene derfra har
vist at ett prosentpoengs reduksjon i arbeidsgiveravgiften har gitt
1,6 prosentpoengs økning i sysselsettingen.
Studier gjennomført
i OECD-land har vist at en redusert arbeidsgiveravgift for lavtlønnsgrupper
kan ha en signifikant positiv effekt på sysselsettingen. Det er
imidlertid viktig at man ikke lager et «lavtlønnstak». Det vil si
at bedrifter ikke har insentiv til å heve lønnen over nivået hvor
den reduserte arbeidsgiveravgiften slår inn. Det kan bli kostbart
for en bedrift med mange lavtlønte å gi en lønnsøkning som medfører
at lønnen overstiger nivået som gir godkjenning for lavere arbeidsgiveravgift,
dette fordi bedriften da både må finansiere en lønnsøkning og økt arbeidsgiveravgift
for hele lønnen. Dette har i land som har redusert arbeidsgiveravgiften
for lavtlønte, vært håndtert ved å ha en «glidende» økning i arbeidsgiveravgiften,
dvs. at man innfører en gradvis økning av arbeidsgiveravgiften for
lønnstrinnene over det nivået hvor full reduksjon slår inn.
Forslagsstiller viser
til at man i kampen mot ungdomsledigheten og høy arbeidsledighet
i lavtlønnsgrupper bør vurdere alternative virkemidler for å sikre
at denne gruppen ikke faller utenfor arbeidsmarkedet. En reduksjon
i arbeidsgiveravgiften med 2,0 prosentpoeng for lønnsgrupper som
har en årsinntekt under 320 000 kroner, og en glidende utfasing
av denne reduksjonen vil ha en kostand på anslagsvis 5 mrd. kroner.
Dersom erfaringene fra andre land er gyldige også i Norge, vil en
2 prosentpoengs reduksjon i arbeidsgiveravgiften føre til over 2
prosent økning i sysselsettingen i denne gruppen. Det vil si at
sysselsettingseffekten av å redusere arbeidsgiveravgiften for dem
med lavere inntekt enn 320 000 kroner kan bli nærmere 30 000. Samtidig
er det viktig å påpeke at kostnadene ved en slik reform vil bli
redusert ved at man samtidig sparer midler til arbeidsledighetstrygd,
samtidig som man vil få økte skatteinntekter fra de nye arbeidsplassene.
Det bør også vurderes
om redusert arbeidsgiveravgift skal rettes direkte mot unge mennesker
uavhengig av inntektsnivå. Det vil bidra til å sikre at de unge
kommer seg inn på arbeidsmarkedet.