Til
§ 6 Utvalgets kontroll
Forslaget til ny
§ 6 første ledd representerer en sammenskrivning og forenkling av
gjeldende instruks § 11 nr. 1. Det foreslås inntatt en generell
henvisning til kontrollformålene i § 2 i loven.
Dagens kontrollregime
og relevante utviklingstrekk tilsier at beskrivelsen av
kontrolloppgavene utvides for samtlige tjenester som er underlagt
EOS-utvalgets kontroll, slik at kontrollen omfatter at «virksomhetene
holdes innen rammen av tjenestenes fastlagte oppgaver», «tjenestenes
tekniske virksomhet, herunder overvåking og innhenting av informasjon,
og behandling av personopplysninger» og at «samarbeidet og informasjonsutvekslingen mellom
tjenestene og med innenlandske og utenlandske samarbeidspartnere
holdes innen rammen av de tjenstlige behov og gjeldende regelverk».
Når det gjelder PST,
har Evalueringsutvalget foreslått at det presiseres at kontrollen
også omfatter «tjenestens behandling av forebyggende saker og etterforskningssaker,
dens bruk av skjulte tvangsmidler og andre skjulte metoder for informasjonsinnhenting».
Evalueringsutvalgets forslag innebærer at «andre metoder for skjult
informasjonsinnhenting» nevnes på lik linje med «skjulte tvangsmidler»,
slik at denne metodebruken kontrolleres også utenfor etterforsknings-
og forebyggingssaker. Dette vil for eksempel gjelde PSTs bruk av
kilder, informanter og agenter, samt eventuelle andre overvåkings-
eller informasjonsinnsamlingsmetoder som tjenesten får tilgang til
i fremtiden.
PSTs interne regelverk
om kilder er gradert. Som kilder regnes personer som skjult og i
streng fortrolighet rapporterer om virksomheten til personer og grupper.
Det følger av forslaget til § 8 at utvalget så vidt mulig skal iaktta
hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet.
Det må antas at PSTs kilder, i motsetning til Etterretningstjenestens, som
oftest vil være norske, og at den informasjonen som samles inn,
vil gjelde nordmenn.
Evalueringsutvalget
viser til at det i dag synes å være godt tilrettelagt for EOS-utvalgets
kontroll med Etterretningstjenestens bruk av kilder. Utvalget kan få
full tilgang til informasjon fra og om kilder, med unntak av særlig
sensitiv informasjon.
Forslagsstillerne
viser til at etter Evalueringsutvalgets syn bør EOS-utvalget få
tilgang til informasjonen om PSTs kildeføring slik den fremgår av
kilderegisteret KildeSys. Det vises videre til at Evalueringsutvalget
uttaler:
«EOS-utvalgets innsyn
i Etterretningstjenestens informasjon om og fra kilder tilsier at
det bør være både praktisk mulig og forsvarlig å gi EOS-utvalget innsyn
i slik informasjon, også i PST. Evalueringsutvalget mener derfor
at PST bør tilrettelegge for at EOS-utvalget får fritt innsyn i
informasjon om tjenestens kilder. Systemet som er tatt i bruk i
Etterretningstjenesten viser at det er mulig å anonymisere identitetsavslørende
opplysninger automatisk.»
Evalueringsutvalget
viser til at PSTs begrunnelse for ønsket om å holde informasjon
som kan avsløre identiteten til tjenestens kilder, utenfor EOS-utvalgets
innsyn på generelt grunnlag er knyttet til faren for at kilder vil
slutte å dele informasjon med tjenesten dersom den ikke kan gi kildene
et ubetinget løfte om anonymitet. I det enkelte tilfelle kan det
også være grunn til å frykte for kildens liv og sikkerhet dersom informasjonen
kommer ut.
Tjenesten har ikke
funnet å kunne tilrettelegge systemene slik at EOS-utvalget kan
få tilgang til informasjon om tjenestens kilder uten å få kjennskap
til deres identiteter.
Forslagsstillerne
vil påpeke at en forutsetning for å gi EOS-utvalget tilgang til
PSTs register for kildeopplysninger er at det vil være praktisk
mulig og forsvarlig av hensyn til kildevernet. Forslagsstillerne
vil videre vise til at utvalget etter forslaget til § 8 tredje ledd
annet punktum så vidt mulig skal iaktta hensynet til kildevern og
vern av opplysninger mottatt fra utlandet.
Når det gjelder Nasjonal
sikkerhetsmyndighet, foreslår forslagsstillerne at bestemmelsen
fra gjeldende instruks § 11 nr. 1 bokstav b om å føre kontroll med
klareringssaker videreføres. Når det gjelder Forsvarets sikkerhetsavdeling,
foreslår forslagsstillerne at bestemmelsen fra gjeldende instruks
§ 11 nr. 1 bokstav d om å føre kontroll med avdelingens utøvelse
av personellsikkerhetstjeneste og annen sikkerhetstjeneste videreføres.