Bakgrunn
Politiets utlendingsenhet
(PU) driver Politiets utlendingsinternat på Trandum. Ved utlendingsinternatet
fengsles i dag personer som ikke har lovlig opphold i Norge. Internatet
blir i hovedsak brukt for å sikre gjennomføring av tvangsreturer.
De aller fleste er på utlendingsinternatet på Trandum i mindre enn 24
timer, men kan fengsles for en lengre periode hvis det er nødvendig
for å få gjennomført tvangsreturen eller for å klarlegge identitet.
Familier med barn
blir også internert på Trandum i forbindelse med uttransportering.
Selv om de fleste sitter i kort tid, er ikke det alltid tilfellet.
I 2014 satt et barn fengslet i mer enn 10 uker, og i 2016 ble et barn
fengslet i 24 dager på Trandum. I tillegg finnes det et eksempel
med en 17-åring som i krise ble satt på glattcelle i 12 timer og
iført såkalt bodycuff i forbindelse med transport.
Barneombud Anne Lindboe
har etterlyst en ny ordning for bruk av tvang på barn som skal sendes
ut av landet. Sivilombudsmannen har også gitt ut en rapport i forbindelse
med besøk på Trandum som ble oversendt myndighetene den 8. desember
2015. Her påpekes det at Trandum fremstår som et fengsel og er uegnet
for barn.
I en utredning til
Justis- og beredskapsdepartementet fra 2012 om forholdet mellom
straffeprosesslovens og utlendingslovens regler om fengsling og
andre tvangsmidler skrev professor Erling Johannes Husabø og postdoktor
Annika Elisabet Suominen ved Universitetet i Bergen følgende knyttet
til fengsling av barn:
«FNs barnekonvensjon
er inkorporert i norsk rett gjennom menneskerettsloven, og har forrang
fremfor utlendingsloven. Konvensjonen inneholder ikke noe generelt
forbud mot fengsling av barn, men stiller i artikkel 37 bokstav
b) strenge vilkår:
'No child shall be
deprived of his or her liberty unlawfully or arbitrarily. The arrest,
detention or imprisonment of a child shall be in conformity with the
law and shall be used only as a measure of last resort and for the
shortest appropriate period of time;'
Ut over at en frihetsberøvelse
ikke må være ulovlig eller vilkårlig, kreves det således at den
må ha hjemmel i lov, bli brukt bare som en siste utvei og for et
kortest mulig tidsrom.»
Europarådets parlamentarikerforsamling
har i Resolusjon 1707 (2010) oppstilt 10 prinsipper for frihetsberøvelse
av asylsøkere og irregulære innvandrere som de oppfordrer alle medlemsland
til å følge. Et av disse går ut på at sårbare personer som hovedregel ikke
bør plasseres i fengsel eller under forvaring, og at det aldri bør
gjøres med enslige mindreårige.
Justis- og beredskapsdepartementet
sendte den 19. desember 2016 en rekke forslag på høring, blant annet
om opprettelsen av en familieenhet på Trandum og en klarere lovhjemmel
for fengsling av barn og personer etter utlendingsloven. Forslagene legger
likevel ikke opp til alternativer til fengsling av barn.
Det finnes allerede
klare alternativer til fengsling, slik som kausjon og elektronisk
kontroll, som bør utredes. Har man flere «verktøy», kan alternativer,
eventuelt i kombinasjon, være tilstrekkelig i flere saker til at
barn ikke må fengsles. International Detention Coalition har identifisert
over 250 ulike alternativer til fengsling av barn i 60 ulike land.
Forslagsstillerne
fremmer derfor forslag om at det skal utredes alternativer til fengsling
av barn og barnefamilier ved uttransportering og returer etter utlendingsloven.
Det må på sikt føre til at barn ikke lenger fengsles i forbindelse
med returer. Barn i familier er sårbare ved fengsling, men det er
en ekstra belastning å være fengslet som enslig mindreårig asylsøker.
Forslagsstillerne fremmer derfor forslag om at enslige mindreårige
aldri fengsles ved uttransportering.