Bakgrunn
Oslo har et godt
kollektivsystem, men med stor vekst trenger byen at transportløsningene
utvikler seg i takt med innbyggernes behov.
Busslinje nummer
31 er Norges helt uten sidestykke mest trafikkerte busslinje, med
13,9 millioner målte påstigninger i året. Til sammenligning har dagens
trikkenett i Oslo 55 millioner passasjerer i året. 31-bussen er
presset til bristepunktet, og bussene står i kø gjennom sentrum
og oppover Trondheimsveien. Det er ikke et alternativ å sette opp
flere busser på linjen.
Trafikkproblemene
i sentrum og nederst i Trondheimsveien som 31-bussen er del av,
omtales av kollektivselskapet Ruter som et kritisk problem for trafikkavviklingen
i Oslo.
Trikk videre fra
Sinsen langs deler av traseen for 31-linja har vært planlagt siden
1950-tallet. Trikk til Tonsenhagen, med forlengelse til Linderud,
vil øke kapasiteten i kollektivtrafikken langs Trondheimsveien betraktelig.
Det vil også gi bedre utnytting av de eksisterende trikkeskinnene
fra Sinsen og gjennom sentrum. En ny trikk har kapasitet til å ta
mer enn dobbelt så mange passasjerer som en buss.
Den nye storbylegevakten
i Oslo er planlagt på Aker sykehus, samtidig ligger det planer om
en opprustning og gjenåpning av Aker sykehus. Legevakten i Oslo
sentrum har 80 000 konsultasjoner i året alene, med full sykehusdrift
i tillegg er det ikke mulig å la nye Aker sykehus bare betjenes
av dagens 31-buss.
Planleggingen av
Tonsenhagen-trikken er ferdig. Dette trikkeprosjektet vil løse akutte
kapasitetsproblemer i Oslo sentrum, sørge for bedre bilfrie alternativer
for Årvoll og Tonsenhagen og samtidig avlaste det pressede kollektivtilbudet
i Groruddalen.