forslag:
1. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om
bærekraftsmålene og utviklingspolitikken legge opp til en samstemthetsreform,
der norsk politikk på øvrige politikkområder gjøres mer samstemt
med utviklingslandenes interesser.
2. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om
utviklingspolitikken sikre fattigdomsorienteringen av norsk bistand
ved at hovedtyngden av norsk bistand skal gå til de fattigste landene
og at andelen som går til Afrika sør for Sahara, skal økes.
3. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om
utviklingspolitikken fremme forslag om en indikativ fordelingsnøkkel
(«Bistandsnøkkelen»), som setter som langsiktig siktemål at av det
totale bistandsbudsjettet skal: (1) 70 pst. brukes til langsiktige
utviklingsinnsatser (eksklusive sårbarhetsdelen), (2) 20 pst. brukes
til en sårbarhetsdel basert på OECDs identifikasjon av behov, og
(3) 10 pst. brukes til akutt humanitær bistand.
4. Stortinget ber
regjeringen i den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
fremme forslag som gir større forutsigbarhet for langsiktige bistandssatsinger
på særskilte sektorer som helse, utdanning, næringsutvikling, inkludert
landbruk/matsikkerhet, og klima/fornybar energi gjennom politisk bindende
langtidsplaner vedtatt i Stortinget.
5. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om
utviklingspolitikken fremme forslag om en sterkere geografisk og volummessig
konsentrasjon av bistanden (unntatt nødhjelp og sivilsamfunnsprosjekter)
om et avgrenset antall prioriterte partnerland, og hvor kriteriene for,
og valg av, partnerlandene forankres ved vedtak i Stortinget.
6. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om
utviklingspolitikken legge til grunn en sårbarhetsstrategi som prioriterer
de landene som henger mest etter med hensyn til FNs bærekraftsmåls
fattigdomsindikatorer og som ansees mest utsatt i henhold til OECDs
sårbarhetskriterier, fremfor landvalg på basis av norske interesser relatert
til sikkerhet, økonomi og/eller migrasjon.
7. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om
utviklingspolitikken styrke bistanden som forvaltes av frivillige
organisasjoner ved å utvide perioden for rammeavtalene for frivillige
organisasjoner fra fire til fem år, gjøre disse avtalene mer forutsigbare
og forenkle rapporteringskrav og -ordninger.
8. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om
utviklingspolitikken fremme forslag om å etablere en ny ordning kalt
«Kunnskapsbanken», som skal formidle faglig rådgivning til fattige
land innen utvalgte sektorer der Norge har særlig kompetanse.
9. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om
utviklingspolitikken legge fram en plan for hvordan Norge vil gjennomføre
forpliktelsene fra verdens humanitære toppmøte i Istanbul i mai
2016 (the Grand Bargain), herunder det globale målet om å øke støtten
til lokale og nasjonale organisasjoner til minst 25 pst. av total
humanitær bistand innen 2020 og satse mer på forebygging og nye
finansieringsløsninger, inkludert kontantoverføringer.
10. Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om
utviklingspolitikken omgjøre overgangsbistanden til et nytt bistandsprogram
som gir mer hjelp til selvhjelp gjennom langsiktige finansieringsløsninger
for land i langvarige kriser, kapasitetsbygging av lokale og nasjonale
organisasjoner for å styrke deres motstandskraft og responsevne
og tiltak for å bedre overgangen mellom humanitær og langsiktig
bistand.
11. Stortinget ber
regjeringen i den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
slå fast prinsippet om at det kun er utviklings- og utenriksforvaltningen
som skal ha ansvaret for forvaltningen av bistandsmidler på 03-området,
mens øvrige statlige institusjoner og faginstanser trekkes inn som
rådgivende faginstanser der dette er naturlig.
12. Stortinget ber
regjeringen i budsjettproposisjonen for Utenriksdepartementet legge
opp til en ny budsjettstruktur med en klarere og mindre overlappende
fordeling av bistandsformål på de forskjellige budsjettkapitler
og poster, supplert med indikative plantall for de utvalgte partnerlandene
og sentrale bistandsmottakere.
13. Stortinget ber
regjeringen i den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
fremme forslag om en politisk bindende målsetting om at bistandsbudsjettet
skal være på minst 1 pst. av BNI.