Forslagsstilleren viser til at det
i statsbudsjettet for 2017 er lagt inn et krav om at andelen biodrivstoff i
transportsektoren skal økes. I transportetatenes forslag til ny
nasjonal transportplan foreslås en kraftig økning i bruken av biodrivstoff.
Flere har tatt til orde for en opptrapping mot både 20 og 40 prosent
innblanding som et hovedvirkemiddel for å innfri vedtatte klimamål.
I EUs langsiktige framskrivninger for energimiks inngår til dels
store mengder biodrivstoff og bioenergi. Samtidig ønsker luftfarten
å redusere klimagassutslipp og peker på biodrivstoff som en viktig
løsning. Etterspørselen etter, og betalingsviljen for, biomasse
til energi og drivstoff kan potensielt bli svært stor.
Bioenergi har alltid vært og vil fortsatt
være en naturlig og viktig del av verdens energiforsyning. Det er
sannsynlig at biodrivstoff til transport til dels blir en overgangsløsning
på veien mot nullutslippstransport basert på elektrisitet
og andre nullutslippsløsninger. Det er samtidig mulig at deler av
transportsektoren vil ha behov for biodrivstoff over lengre tid og
at biodrivstoff kan gå inn i andre sektorer senere. Bruk av biomasse
i enhver form støter samtidig på begrensninger i form av høstbart
potensial fra bestander av skog, planter, alger, jordbruksprodukter,
avfall fra fiske og husdyrproduksjon etc. På overordnet nivå støter
storskala produksjon av biomasse til energiformål på samme problem
som all annen storskala dyrking: Monokulturer som fortrenger naturlige
økosystemer, ødelegger artsmangfold. Arealendringer er den
klart største årsaken til at jordas arter utryddes i høyt tempo.
Politikk som ukritisk legger opp til stor og voksende bruk av bioenergi
og -drivstoff, kan få uakseptable konsekvenser for både
natur og matproduksjon og vil ikke bidra til en bærekraftig utvikling.
I regjeringens høringsnotat om endringer
i omsetningskravet for biodrivstoff (5. juli 2016) fremgår det at
85 prosent av omsatt biodrivstoff i Norge i 2015 var basert på raps,
og at raps gir 21 prosent høyere klimagassutslipp enn fossilt drivstoff,
dersom EUs direktiv om indirekte arealbruksendringer legges til
grunn. Forslagsstilleren mener det er svært alvorlig hvis et norsk
miljøtiltak fører til økte globale klimagassutslipp. Virkemidler
som oppmuntrer til bruk av biodrivstoff med svært usikker eller
negativ klimanytte, bør fases ut raskest mulig. Dette blir spesielt
maktpåliggende når man vet at store klimagassutslipp som følge av
indirekte arealbruksendringer er knyttet til avskoging og dermed
omfattende arealinngrep, tap av økosystemer og artsmangfold.
Forslagsstilleren har merket seg at
økningen i innblandingskravet fra 5,5 til 7,0, som regjeringen har
foreslått i statsbudsjettet for 2017, er foreslått dekket av såkalt
dobbelttellende drivstoff med strengere bærekraftskriterier. Slikt
drivstoff er framstilt av avfall og rester, lignocellulosemateriale
eller celluloseholdig materiale som ikke er næringsmiddel.
En overgang til denne typen drivstoff er et steg i riktig retning,
som kan dreie etterspørselen i retning av drivstoff som er basert
på norske skogressurser eller tilsvarende produksjon i våre naboland.
Norske skogressurser og spesielt restprodukter fra skogbruket
vil være et mer bærekraftig biodrivstoff enn importerte produkter
som er dyrket på matjord. Krav til dobbelttellende biodrivstoff
med strenge bærekraftskriterier bør raskest mulig gjøres gjeldende
for alt biodrivstoff som skal brukes i Norge.
Forslagsstilleren vil samtidig advare
mot en ukritisk bruk av drivstoff basert på skog hvis dette fører til
omfattende økning i hogsten. Dette skyldes de særlige klimautfordringene
som oppstår når den forholdsvis saktevoksende skogen brukes som
råstoff, som gir såkalt «karbongjeld» i mange tiår. Sammen med at
en forholdsvis stor del av ressursene forsvinner i omdanningsprosessen
fra råstoff til flytende drivstoff, fører dette til at mye CO2 slippes ut, som det tar lang
tid for skogen å hente tilbake. I mellomtida bidrar den frigitte
mengden CO2 til global oppvarming.
Det er allerede store utfordringer med å stanse tapet av biomangfold
i skog, noe som er påpekt av Klima- og miljødepartementet som et
sentralt mål som er krevende å nå. Økt hogst vil forsterke dette
problemet. Forslagsstilleren etterlyser derfor en metodikk som gjør
at karbongjeldproblematikken blir tatt hensyn til når klimaeffekten
av biodrivstoff skal beregnes, for å sikre at drivstoffet tilfredsstiller minstekravet
til reduksjon i klimagassutslipp for å kunne regnes som bærekraftig.
Forslagsstilleren mener Norge trenger
et klarest mulig bilde av hvilke ressurser som er realistiske og aktuelle
for produksjon av bærekraftig bioenergi og biodrivstoff, og hvilke
forutsetninger og begrensninger som må legges på ressursbruk, produksjon
og bruk. Dette vil blant annet gi bedre grunnlag for å avgjøre innblandingspåbud
på kort sikt, forventninger om hvor mye av drivstoffbehovet innenfor
landbruk, anlegg, varetransport og luftfart som bør planlegges for
bioenergi, og hva som er potensialet for næringsutvikling basert
på bioressurser på kort og lengre sikt. Basert på en oversikt over
de tilgjengelige bioressursene bør det utarbeides en plan
som inkluderer et behovshierarki som sikrer at tilgjengelige bioressurser
brukes på en slik måte at klimanytten blir størst mulig. En kunnskapsbasert
og bærekraftig biodrivstoffpolitikk må innrettes slik at ressursene
brukes på de områdene der det er spesielt krevende å erstatte fossil
energi med andre teknologier.