Forslagsstillerne er kjent med at det
i dag er krefter som jobber med å etablere en folkehøyskole på Svalbard,
et tilbud som vil kunne være et unikt, attraktivt og svært positivt
bidrag til lokalsamfunnet.
Svalbardlandskapet og -historien er
ulikt noe annet i Norge, hvilket gjør området godt egnet for en folkehøyskole
med linjer innen blant annet friluftsliv, natur og miljø, som det
legges opp til i planene. En folkehøyskole på Svalbard kan vekke
ungdoms interesse for, og bevissthet rundt, Arktis og være et kompletterende
tilskudd til lokal reiselivs- og forskningsvirksomhet.
I svalbardloven § 1 står det at Svalbard
er en del av kongeriket Norge. Likevel følger det av § 2 at det bare
er norsk privatrett, strafferett og norsk lovgivning om rettspleien
som gjelder for Svalbard. Ingen andre norske lovbestemmelser gjelder,
«uten når det særskilt er fastsatt».
Det finnes i dag en egen forskrift
om grunnskoleopplæring og videregående opplæring på Svalbard, og
det er Kunnskapsdepartementet som avgjør hvilke bestemmelser som
passer. Folkehøyskoleloven derimot gjelder pr. i dag bare for Fastlands-Norge,
da ingen liknende bestemmelser har blitt «særskilt fastsatt» for
folkehøyskolesektoren.
Forslagsstillerne kan på denne bakgrunn
ikke se at det skulle være betydelige prinsipielle hindre for å endre
loven slik at den også åpner for å etablere folkehøyskoler på Svalbard.