Utviklingstrekk
I Statistisk sentralbyrås (SSBs) nyeste
framskriving HELSEMOD 2012 opereres det med en forventet underdekning
av helsefagarbeidere. Mye av etterspørselen blir dekket av innvandrere
og stort omfang av personell uten helsefaglig utdanning.
Det er en lav andel heltidsstillinger
i helsetjenestene, spesielt i kommunene. I 2014 hadde bare 38 prosent
av gruppene helsefagarbeidere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere
heltidsstillinger. Bruken av deltid har økt siden 2013 med 1,6 prosentpoeng.
I helsesektoren er innslaget av ufaglært
arbeidskraft stort. HELSEMOD 2012 oppgir det totale antallet sysselsatte
i helse- og omsorgsektoren til 550 000. Av disse har 265 000 høyere
utdanning og 160 000 har utdanning på videregående nivå. 125 000
er uten formell kompetanse eller uspesifiserte. Om lag 25 prosent
av brukerrettede årsverk i pleie- og omsorgstjenesten var i 2014
uten relevant helse- og sosialfaglig utdanning, i 2015 var tilsvarende
andel 26,8. Andelen med videregående opplæring, primært helsefagarbeidere,
går ned og var i 2015 på 39,2 prosent.
I 2014 fullførte 700 fagskoleutdanning
i helsefag, og over de siste fem år blir det 3 500. I 2015 fikk 4 361
autorisasjon som helsefagarbeider, av disse var 2 908 utdannet i
Norge.
I 2014 utgjorde innvandrere 15,8 prosent
av gruppen helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere.
Andelen har økt fra 3 798 i 2007 til 8 303 i 2014. Det representerer
nesten hele veksten i sysselsettingen.
Jenteandelen i de fleste helseutdanningene
er høy, og i arbeidslivet utgjør menn kun 6,1 prosent av helsefagarbeiderne.
Kompetanseløftet 2020 har noen midler til rekruttering av helsefagarbeidere,
kvalifisering av voksne uten formell kompetanse (f.eks. «Menn i
helse») og fagskoleutdanning.
Omgjøring av helsefagarbeiderstillinger
til sykepleierstillinger er utbredt både i helseforetak og helse-
og omsorgstjenestene i kommunene. Samtidig går noen arbeidsgivere
i motsatt retning og satser på god arbeidsdeling og kompetanseutvikling
av alle medarbeidere. Nåværende regjering vektlegger behovet for
satsing på høyskole- og universitetsutdannede og har lite oppmerksomhet
på fagarbeidere.