I forbindelse med
oljerørledningen i Nord-Dakota som kommer i konflikt med urfolks
interesser, har det igjen blitt debatt om hvordan Statens pensjonsfond
utland (SPU) tar hensyn til urfolks rettigheter i sin forvaltning.
DNB, en annen norsk investor
som har involvert seg i denne utbyggingen, har sagt at de ser på
saken og utelukker ikke at de kan komme til å trekke seg ut. SPU
har aksjer i en del av selskapene som står bak, og Etikkrådet for
Statens pensjonsfond utland har begynt å se på saken.
Statens pensjonsfond
utland (SPU) har investert
-
2,4 mrd. kroner i
rentepapirer i Energy Transfer Partners
-
442 mill. kroner
i rentepapirer i Sunoco Logistics
-
2,9 mrd. kroner i
aksjer i Phillips 66, samt rundt 1 mrd. kroner i rentepapirer i
samme selskap og datterselskapet
Disse
selskapene er via ulike datterselskaper ansvarlige for å bygge,
eie og drifte Dakota Access Pipeline Project. Dette er en oljerørledning
som er i konflikt med urfolksinteresser i USA, og som i tillegg
innebærer betydelig risiko knyttet til forurensning av drikkevann.
FNs konvensjon om
sivile og politiske rettigheter (SP) er en del av lov om styrking
av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven). Bestemmelser
i denne type konvensjoner skal ved motstrid gå foran bestemmelser
i annen lovgivning. Norge har også ratifisert ILO-konvensjon nr.
169 (ILO-169) om urfolk og stammefolk i selvstendige stater.
Artikkel 27 i SP
må oppfattes som en forpliktelse for den norske stat til ikke å
investere i prosjekter som kan nekte eller vesentlig krenke retten
urfolk har til å dyrke og utøve sin egen kultur. Det er vist til
at den omtalte oljerørledningen vil ødelegge gravplasser og det
som oppfattes som hellige steder for Standing Rock Sioux-folket,
og gi en risiko for at de kan få ødelagt drikkevannet sitt. Flere
av bestemmelsene i ILO-169 må også kunne oppfattes som relevante
i denne sammenheng, inkludert det krav som er satt til konsultasjoner
i artikkel 6, og urfolks rett til naturressurser i artikkel 15.
Det vil antagelig
være flere prosjekter som vil være relevante for SPU, men som kan
være i konflikt med det som er gjeldende norsk lov.
I svar på skriftlig
spørsmål fra stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås i forbindelse
med oljerørledningen i Dakota ble det fra finansminister Siv Jensen
svart 7. november 2016 at Norges Banks hovedstyre har ansvaret for
å følge opp dagens forvaltning av SPU, og at denne skjer innenfor
rammen av retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper
fra SP. Med utgangspunkt i denne forskriften skal midler knyttet
til SPU ikke investeres i virksomheter involvert i blant annet våpen,
tobakk og kull. Det er også vist til at det ikke skal investeres
i selskaper som bryter grunnleggende etiske normer og utfører grove
eller systematiske krenkelser av menneskerettighetene.
I tillegg til denne
type generelle formuleringer bør det tas hensyn til de spesifikke
forpliktelser Norge har i tråd med internasjonale konvensjoner som
ellers er en del av norsk lovverk og konvensjoner Norge har ratifisert.
Det bør være selvsagt at de konvensjoner Norge ellers er forpliktet
av, også må legges til grunn for investeringer basert på fellesskapets
formue gjennom SPU.