Ved Stortingets behandling
av St.meld. nr. 40 (2006–2007) ble det etablert en såkalt «områdeadgang»
i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe. Denne ordningen innebærer
at fartøy som er merkeregistrert i Øst-Finnmark, herunder kommunene Nordkapp
og Porsanger, kan delta i åpen gruppe i det kvoteregulerte fisket
etter kongekrabbe i Øst-Finnmark. I tillegg til registreringsstedet
gjelder det også noen ytterligere vilkår for å delta i åpen gruppe.
Dette begrunnet man med at det var fiskerne i disse farvannene som
var plaget med den nylig innflyttede krabben. Krabben forstyrret
og umuliggjorde for en stor del de tradisjonelle fiskeriene. De
som opplevde tap av fiskeri på grunn av krabbens inntreden, skulle
få tillatelse til krabbefisket som kompensasjon.
Ved behandlingen
av Meld. St. 17 (2014–2015) Evaluering av forvaltningen av kongekrabbe,
ble det vurdert om denne områdeadgangen også skulle utvides til
å omfatte Måsøy kommune. Dette ble begrunnet med at fiskerne fra
Måsøy kommune hadde like store ulemper som de i øst. Flertallet
fant den gangen ikke å ville gjøre endringer i områdeadgangen.
Det er i dag adgang
for fartøy hjemmehørende fra andre områder enn Øst-Finnmark til
å delta i lukket gruppe i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe. Utviklingen
siden Stortingets behandling av evalueringsmeldingen tilsier imidlertid
at det nå er et behov for å etablere en ordning som medfører at
fartøy fra Vest-Finnmark også kan delta i åpen gruppe. Fangst av
kongekrabbe har vist seg å være et godt tilskudd til driften av
fiskefartøy i de områdene som i dag nyter godt av adgangen til å
delta i den kommersielle fangsten, og den samme muligheten bør også
fiskere i resten av Finnmark kunne få. En konsekvensutredning levert
av varaordfører Tor Bjarne Stabell fra Måsøy synliggjør at stor
og nødvendig aktivitet i desimeringsfisket i vest også påfører ulemper
til fiskere som deltar i mer tradisjonelt fiskeri.
I Meld. St. 17 (2014–2015)
Evaluering av forvaltningen av kongekrabbe, ble også de ulike momentene
som dagens vestgrense, deltakerkriterier, fartøystørrelse, kvoter
m.m. evaluert. Det ble i evalueringen spesielt bemerket at dagens
grense for det kvoteregulerte området har vært en vellykket grensedragning,
spesielt på grunn av den topografiske plasseringen og den naturlige
hindringen den er, for videre spredning vestover av denne introduserte
arten i økosystemet. Stortinget sluttet seg til meldingen i sin behandling
av denne i juni 2015. Eksisterende vestgrense for kvotesystemet
bør ikke flyttes.
Et annet element
som ble innført i Meld. St. 17 (2014–2015), var aktivitetskrav i
annet fiskeri for å kvalifisere for deltakeradgang i kongekrabbefisket. Dette
ble innført for å sikre at det i større grad var aktive fiskere
som fikk delta i fisket. Summen omsatt i annet fiskeri er i dag
satt til 100 000 kroner. Det har vært en betydelig økning i totalkvoten
av kongekrabbe fra 2015 til 2016, fra 1 300 til 2 000 tonn. Dette innebærer
at totalkvotens størrelse gir et visst kvotegrunnlag for utvidet
deltakelse i fisket. Samtidig vil det være svært uheldig om man
ender opp med en fartøykvote som er så liten at mange ikke vil se
seg tjent med å delta i fisket. I lys av dette bør aktivitetskravet
trappes opp over en treårsperiode slik at man sikrer at denne retten
tilkommer aktive fiskere.