Bakgrunn
En nasjonal regulering
av lærertetthet ble særlig viktig etter at opplæringslovens bestemmelser
om klassedelingstall ble fjernet i 2003. Det stilles ingen eksplisitte
krav verken i opplæringsloven eller kommuneloven om hvordan midler
skal fordeles til skolene. I de statlige overføringene som fordeles
gjennom inntektssystemet, er det ingen bindinger utover det som
følger av lov- og regelverk. Kravet i opplæringsloven er at undervisningen
skal være pedagogisk forsvarlig, og at skoleeier skal stille til
disposisjon nødvendige ressurser for at kravene skal kunne oppfylles.
Ettersom disse kravene i loven i liten grad er konkretisert, er
det et stort handlingsrom for å nedprioritere skolesektoren i kommunen
for lokalpolitikerne. Dette finansieringssystemet innebærer at de lokale
ressursfordelingsmodellene får avgjørende betydning for hvor mye
midler som fordeles til skolesektoren. Da klassedelingstallene ble
tatt ut av opplæringsloven i 2003, var bakgrunnen blant annet at flere
skoler søkte om forsøk med avvik fra lov og regelverk for å prøve
ut mer fleksible organiseringer og gruppeinndelinger. Om lag 340
lokale forsøk gjaldt avvik fra loven, hvor den største delen av
forsøkene gjaldt avvik fra forutsetningene om klasseorganisering.
Klassedelingsreglene fungerte altså som en nasjonal standard for
minimumsbemanning i skolen og var dermed sentral for også å styre
økonomiske ressurser til sektoren. Ved opphevingen av dette regelverket
var Stortinget opptatt av at kommunene ikke skulle utnytte det økte
lokale handlingsrommet til økonomisk innsparing. I tillegg til ny
§ 8–2 i opplæringsloven fattet Stortinget derfor 18. juni 2003 følgende
vedtak:
«Klassedelingstallet
skal ligge til grunn som minstenivå for ressurstildeling også etter
at bestemmelsen om klassedeling er opphevet», jf. forslag oversendt
fra Odelstingets møte 12. juni 2003 og Innst. O. nr. 126 (2002–2003).
Dette innebærer at
skoleeierne etter § 13–10 i opplæringsloven har ansvar for at alle
skoler, som et minimum, fortsatt skal tildeles like mange lærertimer som
ville blitt utløst av de tidligere klassedelingsreglene, men ressursene
blir bundet til skolenivå og ikke klasse-/gruppenivå. Utdanningsdirektoratet
presiserte senest i mars 2014 disse reglene om ressurstildeling
i grunnskolen. Dette har vist seg å være lite etterprøvbart, og
i Grunnskolenes informasjonssystem (GSI) framkommer kun gjennomsnittlig
lærertetthet på hovedtrinnene 1.–4., 5.–7. og 8.–10. trinn, og gir nasjonale
utdanningsmyndigheter begrenset kunnskap om den reelle situasjonen
vedrørende lærertetthet i skolene. Mens det skoleåret 2001/2002
bare var 14 prosent av elevene som gikk på skoler med gjennomsnittlig
gruppestørrelse over 20 elever, var det tilsvarende tallet om lag
27 prosent skoleåret 2014/2015. Langt flere elever enn før får altså
undervisning i store grupper/klasser og dermed mindre mulighet til
tett og personlig oppfølging.
Stadig flere elever
undervises i store grupper. Dette reduserer muligheten til personlig
oppfølging, stikk i strid med faglige råd. En av de siste rapportene om
forskningen på dette feltet, «Does class size matter» fra National
Education Policy Center (USA), konkluderer med at forskningen viser
at tallet på elever per lærer har relativt stor og varig positiv
effekt på elevenes læring, spesielt for elevene som har det dårligste
utgangspunktet for læring og som kommer fra fattige kår. Også andre
studier bekrefter at ressurssvake elever har spesielt mye å hente
på redusert klassestørrelse. Det er verdt å merke seg at reduserte
gruppestørrelser har vist seg å ha spesielt gunstig effekt for minoritetsspråklige
elever, elever med foreldre som har lavt utdanningsnivå og for gutter. Nettopp
disse elevgruppene blir ofte læringstapere i norsk skole. Forskningsrapporter
har vist økte forskjeller mellom sterke og svake elever i norsk
skole. Når skolen mislykkes i å utjevne sosiale ulikheter, bør tiltak
som har vist seg å ha effekt for disse utsatte gruppene, være svært
aktuelle. Forskning med høy kvalitet viser altså at det er særlig
barn med de største læringsutfordringene som tjener på undervisning
i mindre klasser og grupper. Flere viktige undersøkelser, blant
annet Star-undersøkelsen og en nyere, større studie fra vårt naboland
Sverige, viser også at disse positive resultatene er varige; flere
gjennomfører utdanning på høyere nivå og de tjener mer når de kommer
ut i arbeidslivet.
Forslagsstillerne
mener at skolens evne til å oppfylle kravene om «tidlig innsats»
og «tilpasset opplæring» vil kreve økt lærertetthet.