Norsk skole trenger
flere lærere. Bruken av ufaglærte vikarer er økende, og innen 2020
viser framskrivningen til Statistisk sentralbyrå at skolen vil mangle
over 3 400 kvalifiserte lærere. Dersom lærertettheten skal økes
ut over dagens nivå, vil lærermangelen øke ytterligere.
Det er stor tverrpolitisk
enighet om at nok kompetente lærere er det aller viktigste for en
god skole med økt læringsutbytte for elevene. Derfor er det under
vekslende regjeringer gjennomført en rekke tiltak for å øke rekrutteringen
til læreryrket og styrke lærernes kompetanse. I samarbeid med Kommunenes
sentralforbund (KS) og lærerorganisasjonene ble det i 2009 etablert
et varig system for etter- og videreutdanning av lærere, «Kompetanse
for kvalitet», det ble etablert et GNIST-partnerskap for økt rekruttering,
og grunnskolelærerutdanningen er fornyet og styrket i flere omganger.
Fra og med høsten 2017 innføres en femårig grunnskolelærerutdanning
på masternivå.
Regjeringens krav
om minimum karakteren 4 i matematikk fra videregående skole for
å kvalifisere seg til opptak på lærerutdanningen har medført at elever
med høy snittkarakter, men mindre enn karakteren 4 i matematikk,
ikke kan bli lærere. I 2016 stod over 550 studieplasser på lærerutdanningen
tomme, mens 367 søkere fikk avslag etter å ha strøket på forkurset
som elever med karakteren over 3, men mindre enn 4, ble tilbudt
å ta. Færre studenter gir økt lærermangel og bidrar til at bruken
av ufaglærte vikarer forsterkes. Derfor har det nye opptakskravet
blitt møtt av omfattende kritikk fra store deler av sektoren. Regjeringens
intensjon om at strengere krav skal føre til økt status og bedre
kvalitet i opplæringen, kan vise seg å ha motsatt effekt. Søkertallene
fra 2015 til 2016 har økt med 2,91 pst. for grunnskolelærerutdanningen
5.–10. trinn, og 6,86 pst. for lærer 5-årig integrert master. For
søkningen til grunnskolelærerutdanningen 1.–7. trinn har søkertallet
hatt en nedgang på 11 pst. De nye kompetansekravene om minimum karakteren
4 i matematikk fra videregående skole gis stor del av skylda for
dette.
Forslagsstillerne
mener det bør stilles krav for opptak til lærerutdanningen, men
det bør være fornuftige krav som støtter opp under målet om å rekruttere
flere kompetente og motiverte lærere til jobb i skolen. Krav om
snittkarakter og gjennomføring av opptakssamtaler er eksempler på
andre krav som bør vurderes.
Det er også en stor
utfordring i skolen at mange lærere slutter etter få år i yrket.
I rapporten fra 2011 fra RNS Gallup om «Reservestyrken av lærere» framgår
det at mer enn hver fjerde lærerutdannet – rundt 37 000 lærere –
jobber i en annen næring enn skoleverket. Ifølge rapporten har mange
sluttet som lærere fordi klassene er for store og fordi de får for lite
tid med hver enkelt elev, samtidig som skolen er blitt mer byråkratisk.
Kontorarbeid, rapporter og dokumentasjon kommer på toppen av andre
oppgaver. De nedslående tallene om reservestyrken bekreftes også
av en undersøkelse fra KS, der de viser til at 33 pst. av nyutdannede
lærere i Norge slutter innen fem år.
Under den rød-grønne
regjeringen ble det inngått en kvalitetsavtale mellom Kunnskapsdepartementet og
KS. Der fremgår det at kommuner og fylkeskommuner skal arbeide målrettet
med å tilby veiledning til nytilsatte og nyutdannede pedagoger i
barnehagen og skolen. Den uttalte målsettingen med denne veiledningsordningen
er å sikre en god overgang mellom utdanning og yrke og bidra til
å rekruttere, utvikle og beholde dyktige lærere i barnehage og skole.
Avtalen har bidratt
positivt til at flere kommuner nå følger opp nyutdannede lærere
og tilbyr ordninger med veiledning. Dessverre har det vist seg å
ikke være en fullgod ordning da det er store variasjoner i omfang
og tilbud mellom kommunene.
Forslagsstillerne
mener derfor at tilbudet må videreutvikles gjennom å gi ordningen
nasjonale rammer og lovfesting. Det må sikres kvalifiserte veiledere,
nyutdannede og veiledere må ha avsatt tid til veiledning og det
må øremerkes midler til ordningen.