Bakgrunn
Fra og med skoleåret
2016–2017 er det innført en forskriftsfestet fraværsgrense i videregående
skole. Fraværsgrensen skal bidra til å redusere udokumentert fravær.
Elever som har mer enn ti prosent fravær, vil kunne få vurdering
med karakter hvis de kan dokumentere at fraværet skyldes årsaker
som er nærmere definert i forskrift. Hvis en elev har mer enn ti pst.
udokumentert fravær i timene i et fag, vil han eller hun som hovedregel
ikke kunne få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter
i faget.
Fravær av helsegrunner
kan ikke dokumenteres med kun egenmelding fra foreldre eller myndige elever,
men må dokumenteres med legeerklæring eller med dokumentasjon fra
annen sakkyndig, som for eksempel fysioterapeut, tannlege eller
psykolog (herunder Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)).
Få uker etter at
forskriften trådte i kraft har de nye reglene allerede ført til
mye usikkerhet, merarbeid og ulik praksis. Eksempler fra mange skoler,
og stor pågang hos fastlegene, viser at fraværsgrensen får utilsiktede
og uheldige konsekvenser. Elever uten behov for medisinsk behandling
strømmer til fastlegene for å få legeerklæringer for sykdom som
ikke krever behandling. Den nye forskriften om fravær fører dermed
til at legene får mindre tid til å ta seg av pasienter som trenger
medisinsk behandling. Det er også leger som avviser elever som ønsker
legeerklæringer, eller hybelelever som har fastlege i en annen kommune.
Andre eksempler viser
at syke elever møter opp til undervisningen på tross av at dette
er uheldig både for elevens helsesituasjon og for medelever og ansatte
ved skolen.
Selv om det ikke
er krav om å dokumentere fravær før grensen på ti prosent er overskredet,
kan elevene likevel velge å legge frem dokumentasjon før grensen
er nådd, jf. rundskriv fra Utdanningsdirektoratet; Fraværsgrense
Udir-3-2016. Erfaringene til nå er at elevene naturlig nok ønsker
å dokumentere sitt fravær fra dag én for ikke å risikere at udokumentert
fravær skal føre til problemer senere i skoleåret dersom det totale
fraværet skulle vise seg å overskride ti pst.
Obligatorisk kjøreopplæring
regnes som fravær, selv de delene av opplæringen som må foretas
innenfor den ordinære skoletida. Dette gjelder både langkjøring,
glattkjøring og oppkjøring.
Allerede før forskriften
trådte i kraft var det reist spørsmål ved innretningen av reglementet.
Ved behandlingen av Dokument 8:86 S (2015–2016) gjorde Stortinget
derfor følgende vedtak i juni 2016:
«Stortinget ber regjeringen
oppheve forskriften om en fraværsgrense på ti prosent i enkeltfag
i videregående opplæring og i dialog med sektoren utarbeide et nytt
regelverk for fravær.»
Flertallet
i komiteen skriver videre at:
«Flertallet frykter
at de mange og detaljerte bestemmelsene med unntaksordninger og
spesialbestemmelser vil gi mye ekstra byråkrati i skolene. Flertallet
mener mer myndighet og skjønn med fordel kan tillegges den enkelte
skole. Tillit og delegering reduserer byråkrati og kontrollsystemer
og gir rom for fornuftig gjennomføring på den enkelte skole.»
Etter
stortingsbehandlingen justerte Kunnskapsdepartementet forskrift
til opplæringslova ved å føye til en skjønnsbestemmelse begrenset
til tilfeller der fraværsårsaken gjør det klart urimelig at grensen
på ti prosent skal gjelde § 3-3 fjerde ledd. Skjønnet er lagt til
rektor og begrenset til tilfeller der det udokumenterte fraværet
i faget ikke overstiger 15 pst.
Forslagsstillerne
mener at regjeringen ikke har fulgt opp stortingsflertallets intensjon
om eksplisitt å oppheve forskriften og grensa på ti pst., samt gå
i dialog med sektoren for å utarbeide et nytt fraværsregelverk.
Den justeringen som departementet har iverksatt er, etter forslagsstillernes
mening, verken tilfredsstillende i forhold til stortingsflertallets
vedtak eller tilstrekkelig til å rydde opp i den byråkratiske, tidkrevende
og uhensiktsmessige situasjonen som har oppstått.