Til Stortinget
Med ny instruks som gjør det enklere å flytte kvoter, sørger
fiskeriminister Per Sandberg for at det kan skje voldsomme endringer
i hvem som forvalter fellesskapets fiskeriressurser. Midt i arbeidet
med å gjennomgå hele kvotesystemet velger regjeringen altså å endre
spillereglene, kan hende for å slippe unna demokratisk behandling
av spørsmålet om tilgangen til ressursene i havet.
I årene etter at Finnmarksmodellen ble innført, har det ikke
vært nedfelt forbud i noe formelt regelverk som har hindret fartøyeiere
i å plassere små hjemmelskvoter på store fartøy. Myndighetene har
likevel over tid utviklet en uskreven forvaltningspraksis om at
det må være en viss forholdsmessighet mellom det samlede kvotegrunnlaget
til fartøyet og fartøyets største lengde (og delvis også fartøyets egnethet
og utrustning). Denne praksisen har imidlertid ikke hindret at kvotegrunnlag
på små fartøy har blitt plassert på store fartøy.
Saksbehandlingen knyttet til tildeling av nye deltageradganger
relatert til ervervstillatelse (kjøp og salg), splitting mv. skjer
på de enkelte regionskontorene til Fiskeridirektoratet, og kombinert
med at det må utøves et skjønn knyttet til forholdsmessighet vedrørende
kvotegrunnlag og fartøystørrelse har dette ført til at like saker
har fått ulike utfall avhengig av hvilket regionskontor som har
behandlet saken.
En slik uforutsigbar saksbehandling har vært uheldig for båteierne
som er næringsaktører. I januar 2016 kom regjeringen med en instruks
som skulle svare på denne kritikken. Instruksen legger opp til at det
i større grad skal bli mulig å flytte kvoter mellom ulike fartøygrupper.
Saksbehandlingsregler brukes som påskudd for å utvikle næringen
i feil retning.
Stortinget har tidligere ved behandlingen av Sjømatindustrimeldingen,
jf. Meld. St. 10 (2015–2016) og Innst. 215 S (2015–2016), utsatt
en gjennomgang av kvotesystemet i påvente av det såkalte Eidesen-utvalgets
gjennomgang. Dette gjør det urimelig at regjeringen åpner for en
kodifisering av flytting av kvoter mellom fartøygrupper nå, uten
å vente på at den helhetlige utredningen er på plass.
Gjennom instruksen kan fartøyene som sørger for liv og næringsutvikling
langs kysten, fases ut. Det kommer jevne meldinger fra fiskere om
søknader som har blitt sendt. Forslagsstiller var til stede både under
Fiskarlaget nord og Kystfiskarlagets årsmøter og der var meldinga
krystalltydelig – stans dette nå. Det er helt nødvendig å fryse
instruksen, i alle fall inntil helheten i kvotesystemet er gjennomgått,
ikke minst fordi Stortinget klart og tydelig har bedt om en pause
i behandlingen i påvente av gjennomgangen. En fiskeriminister som
iverksetter denne instruksen, handler i strid med Stortingets bestilling,
og må stoppes. Det er akutt behov for å fryse instruksen fiskeriministeren
har gitt, slik at det ikke skjer skadelige endringer som vanskelig
lar seg snu før saken har fått en skikkelig demokratisk behandling.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen, i påvente av Eidesen-utvalgets gjennomgang
av kvotesystemet, låse alle fiskerikvoter innenfor hjemmelsgruppene
i torskefiskeriene, 11, 15, 21 og 28 meter.
9. juni 2016