Til Stortinget
Ideelle virksomheter innen helse- og omsorgssektoren er svært
viktige og en integrert del av velferdssamfunnet. De ideelle virksomhetene
representerer verdier og samfunnsnyttige formål som skiller dem fra
offentlige og private kommersielle virksomheter. Ideell sektor har
vært først ute med å gi helsehjelp og omsorg på en rekke velferdsområder
og er det fortsatt for utsatte grupper. I Norge har de offentlige
tjenestene nå blitt bygget opp på flere områder, i takt med utbyggingen
av velferdsstaten. Dette har vært en riktig utvikling. Samtidig
mener forslagsstillerne at det er viktig å sikre et fortsatt betydelig
innslag av ideelle virksomheter i omsorgssektoren, også i tiden
fremover.
Forslagsstillerne mener at en fremtidsrettet velferdstjeneste
må ta sivilsamfunnets ressurser i bruk på en langt bedre måte enn
i dag. Endring i befolkningssammensetningen, herunder økt andel
eldre, vil øke behovet for nytenkning. Forslagsstillerne mener at
ideelle tiltak og virksomheter i form av frivillige organisasjoner
og brukerstyrte samvirkeforetak bør gis betydelig større rom i utviklingen
av fremtidens helse- og omsorgstjenester. Forslagsstillerne mener
at dette vil kunne styrke innovasjons- og utviklingsarbeidet på
omsorgsfeltet, og invitere til aktiv deltakelse og samskaping av
nye eierformer og driftsmodeller for å møte den sterke veksten i
omsorgsbehov som ventes i årene etter 2025.
Ideelle virksomheter er ikke underlagt det offentlige, videreformidler
ikke fortjeneste og overskudd må brukes i tråd med organisasjonens
hovedformål (FN 2003). De ideelle organisasjonene påtar seg ofte en
rolle i offentligheten der de målbærer interessene til marginale
grupper i samfunnet. De ideelle organisasjonene er sivilsamfunnsaktører,
og et levende sivilsamfunn øker et samfunns sosiale kapital. Sosial kapital
knyttes i internasjonal og nasjonal forskning til faktorer som økonomisk
vekst, solidaritet og godt styre. Ideelle aktører kan bidra til
åpenhet og ansvarliggjøring innenfor sektoren hvor de er virksomme. De
er alternative kilder til kompetanse, varsling og krav fra sin plass
utenfor det offentlige hierarkiet (Trætteberg og Sivesind, Senter
for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor, 2015-2). Forslagsstillerne
tror at en omsorgssektor med et betydelig innslag av ideelle organisasjoner
og tilbydere av helse- og omsorgstjenester vil bidra til trygge
lokalsamfunn, styrke demokratiet og bygge bro mellom innbyggere, frivillighet
og offentlige myndigheter.
I NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg mente utvalget at sosial verdiskapning
bør gis betydelig større rom og armslag i drift og framtidig utvikling
av omsorgstjenester og velferdsordninger. De foreslo at innen 2020
bør 25 prosent av den samlede omsorgssektoren være organisert og
drevet som ideell virksomhet. Utvalget mente det vil være sunt for
sektoren å få flere aktører som på ideelt grunnlag og som en del
av samfunnets fellesskapsløsninger står friere til å finne nye veier
og løsninger, drive nybrottsarbeid og styrke innovasjons- og utviklingsarbeidet
på omsorgsfeltet. Denne intensjonen ble fulgt opp i Meld. St. 29
(2012–2013) Morgendagens omsorg, men det ble ikke foreslått en konkret
målsetting for andel privat ideell virksomhet i helse- og omsorgssektoren. Forslagsstillerne
mener en slik målsetting er nødvendig og god.
I 2013 utgjorde ideell sektor 5,7 prosent av betalt sysselsetting
innenfor helsefeltet i Norge og 10,3 prosent innen sosialfeltet.
På helsefeltet er det store variasjoner, med et fortsatt høyt innslag
av privat ideell virksomhet på områdene rus og psykiatri (om lag 50
prosent). Når en ser på alle velferdstjenestene i Norge samlet,
skyldes de største endringene i forholdet mellom private ideelle,
private kommersielle og offentlige tjenester at de kommersielle
øker sin andel raskere enn de ideelle innen sosiale tjenester. I
skandinavisk sammenheng har Sverige klart største kommersielle andel,
og den er fortsatt i sterk vekst. Også i Danmark og Norge vokser
sysselsettingen til de kommersielle tilbyderne mer enn til de ideelle
velferdsyterne (Sivesind, Institutt for samfunnsforskning, rapport
2016:01).
De aller fleste vestlige land har en aktiv politikk for å sikre
en blanding av private kommersielle, ideelle og offentlige leverandører
av velferdstjenester (Sivesind 2015, 2016). I Norge har skjermede
anbudsrunder for ideelle organisasjoner vært et viktig virkemiddel.
Ved implementeringen av EUs direktiv 2014/24/EU om offentlige anskaffelser
i norsk rett, jf. Prop. 51 L (2015–2016), er det ifølge regjeringen ikke
lenger åpning for skjermede anbudsrunder. Da mener forslagsstillerne
at andre tiltak må fremmes for å sikre at den enkelte anskaffelse,
blant annet gjennom utforming av kvalifikasjonskrav, tildelingskriterier
og kontraktkrav, kan gjennomføres slik at ideelle organisasjoners
særtrekk og mulighet for å skape samfunnsmessig merverdi både etterspørres
og tillegges vekt. Mulighet for lange/løpende avtaler er viktig,
samtidig som samarbeidsmodeller som er akseptert i EU, også tas
i aktiv bruk i Norge – i tillegg til anbudskonkurranser. Eksempler
er driftsavtaler innenfor reglene for «utvidet egenregi» (etter
dansk mønster) og ideelt/offentlig samarbeid/partnerskap basert
på offentlig tilskudd til helse- og sosialtjenester av allmenn betydning.
Uten en politisk avklaring på hva man vil med ideell sektor,
og hvor stort bidraget fra ideell sektor skal være på omsorgsfeltet,
vil det være vanskelig å diskutere nødvendige tiltak for ideell
sektor.
Forslagsstillerne viser til NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg,
som understreket betydningen av å søke nye løsninger og samarbeidsmønster
gjennom dialog og forhandlinger mellom offentlig og frivillig virksomhet
på omsorgsfeltet. Det er i mellomrommet mellom det offentlige og
sivilsamfunnet de nye fellesskapsløsningene kan utvikles.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen innføre et mål om at 25 prosent
av den samlede omsorgssektoren skal være organisert og drevet som
ideell virksomhet innen 2030, og på egnet måte legge fram for Stortinget
en plan med kortsiktige og langsiktige tiltak for å oppnå dette.
14. april 2016