Fullskala testing av ny teknologi

Venstre ønsker testsenter der man kan skalere opp teknologi innen maritim industri. Flere sentre for testing, simulering og visualisering vil akselerere innovasjonshastigheten og bidra til raskere omstilling i norsk næringsliv. SIVA (Selskapet for industrivekst) planlegger et slikt program kalt «Norsk Katapult-program».

Kort om Norsk Katapult-program:

  • Ordning som skal stimulere til flere næringsnære flerbrukssentre for testing, simulering og visualisering. Norsk katapult skal gi støtte til 6–8 større sentre og 10–15 mindre sentre i en femårsperiode. Målet er å bygge fasiliteter som styrker konkurranseevnen til norsk næringsliv.

  • Siva tildeles oppgaven som hovedansvarlig for den operative virksomheten i forhold til de virkemidler som stilles til disposisjon for sentre.

  • 200 mill. kroner stilles til disposisjon for Siva i ny egenkapital over en femårsperiode for investeringer i utstyr i sentre (belaster ikke statsbudsjettet).

  • 60 mill. kroner bevilges over statsbudsjettet per år i fem år til etablering, utvikling og drift av -sentre. Alternativt kan dette bevilges samlet eller over to–tre år.

På Stord har Wärtsilä også allerede laget et slikt testsenter. Testsenteret stod, på grunn av dagens sit-uasjon, i fare for å bli lagt ned. Nå går likevel bedriftene på Stord, Bømlo og i Sunnhordland sammen om å bygge et permanent testsenter som alle kan få tilgang til, og drive teknologiutvikling og innovasjon i. Det er for få muligheter til å oppskalere teknologi, og dette er ett av de store hullene i virkemiddelapparatet pr. i dag.

Flere sentre for testing, simulering og visualisering vil akselerere innovasjonshastigheten og bidra til raskere omstilling i norsk næringsliv. Virkemiddelapparatet kan spille en avgjørende rolle for å dekke et allerede betydelig og økende behov. Forslagsstillerne mener at disse to prosjektene må støttes, og vil foreslå at Stortinget ber regjeringen om å bevilge penger til dette allerede i revidert nasjonalbudsjett.

Grønt kystfartsprogram er et offentlig-privat samarbeid med DNV GL i spissen, som har som visjon å skape verdens mest effektive og miljøvennlige kystfart. Programmet er nå inne i fase 1 hvor fem piloter er utarbeidet, og blant annet har elfergen Ampere blitt realisert. Den fremtidige finansieringen er usikker på grunn av endrede rammevilkår for Innovasjon Norge. Forslagsstillerne mener rammene til Innovasjon Norge bør økes, slik at nasjonale prosjekter som fremmer reduksjon av klimautslipp fortsatt kan gis tilskudd. Forslagsstillerne foreslår derfor at

«Stortinget ber regjeringen støtte opprettelsen av en Norsk Katapult-ordning, for testing av fullskala null- og lavutslippsteknologier for skip.»