Venstre ønsker testsenter der man kan skalere opp teknologi innen
maritim industri. Flere sentre for testing, simulering og visualisering
vil akselerere innovasjonshastigheten og bidra til raskere omstilling
i norsk næringsliv. SIVA (Selskapet for industrivekst) planlegger
et slikt program kalt «Norsk Katapult-program».
Kort om Norsk Katapult-program:
Ordning som skal stimulere til flere
næringsnære flerbrukssentre for testing, simulering og visualisering.
Norsk katapult skal gi støtte til 6–8 større sentre og 10–15 mindre
sentre i en femårsperiode. Målet er å bygge fasiliteter som styrker
konkurranseevnen til norsk næringsliv.
Siva tildeles oppgaven som hovedansvarlig for den operative
virksomheten i forhold til de virkemidler som stilles til disposisjon
for sentre.
200 mill. kroner stilles til disposisjon for Siva i ny egenkapital
over en femårsperiode for investeringer i utstyr i sentre (belaster
ikke statsbudsjettet).
60 mill. kroner bevilges over statsbudsjettet per år i fem
år til etablering, utvikling og drift av -sentre. Alternativt kan
dette bevilges samlet eller over to–tre år.
På Stord har Wärtsilä også allerede laget et slikt testsenter.
Testsenteret stod, på grunn av dagens sit-uasjon, i fare for å bli
lagt ned. Nå går likevel bedriftene på Stord, Bømlo og i Sunnhordland
sammen om å bygge et permanent testsenter som alle kan få tilgang
til, og drive teknologiutvikling og innovasjon i. Det er for få
muligheter til å oppskalere teknologi, og dette er ett av de store
hullene i virkemiddelapparatet pr. i dag.
Flere sentre for testing, simulering og visualisering vil akselerere
innovasjonshastigheten og bidra til raskere omstilling i norsk næringsliv.
Virkemiddelapparatet kan spille en avgjørende rolle for å dekke
et allerede betydelig og økende behov. Forslagsstillerne mener at
disse to prosjektene må støttes, og vil foreslå at Stortinget ber
regjeringen om å bevilge penger til dette allerede i revidert nasjonalbudsjett.
Grønt kystfartsprogram er et offentlig-privat samarbeid med DNV
GL i spissen, som har som visjon å skape verdens mest effektive
og miljøvennlige kystfart. Programmet er nå inne i fase 1 hvor fem piloter
er utarbeidet, og blant annet har elfergen Ampere blitt realisert.
Den fremtidige finansieringen er usikker på grunn av endrede rammevilkår
for Innovasjon Norge. Forslagsstillerne mener rammene til Innovasjon
Norge bør økes, slik at nasjonale prosjekter som fremmer reduksjon
av klimautslipp fortsatt kan gis tilskudd. Forslagsstillerne foreslår
derfor at
«Stortinget ber regjeringen støtte opprettelsen av en Norsk Katapult-ordning,
for testing av fullskala null- og lavutslippsteknologier for skip.»