Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jonas Gahr Støre, Dag Terje Andersen, Terje Aasland, Marianne Marthinsen, Eirin Sund, Eigil Knutsen, Ingrid Heggø og Else-May Botten om midlertidige endringer i permitteringsregelverket for å møte utviklingen i norsk økonomi
Dette dokument
- Dokument 8:7 S (2015–2016)
- Dato: 05.10.2015
- Utgiver: Representanter
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Norsk økonomi er inne i en krevende periode. Stadig flere jobber i oljerelaterte bedrifter forsvinner. Antallet arbeidsledige har ikke vært høyere på over 20 år. Derfor foreslås en midlertidig endring av permitteringsregelverket for å møte denne situasjonen.
Kombinasjonen av kostnadsreduksjoner og sterkt fallende oljepris har ført til svikt i etterspørselen for store deler av leverandørsektoren i Norge. Permittering er en god mulighet til å hjelpe bedrifter med å holde på viktig kompetanse gjennom en krevende periode.
Det første regjeringen Solberg gjorde da den kom i posisjon, var å svekke permitteringsordningen. I revidert budsjett for 2015 reverserte regjeringen sine svekkelser. Det er bra at regjeringen lyttet til næringslivet og partene i arbeidslivet, og derfor ombestemte seg. Men man ser at det er behov for å ytterligere styrke permitteringsregelverket.
Forslagsstillerne viser til at regjeringen konsekvent har undervurdert konsekvensene av situasjonen i oljenæringen, senest i revidert nasjonalbudsjett for 2015. Derfor finner forslagsstillerne det nødvendig å foreslå disse tiltakene som en endring av budsjettet for inneværende budsjettår. Behovet bør vurderes på nytt i forbindelse statsbudsjettet for 2017.
Flere bedrifter i det maritime miljøet er i en vel så krevende situasjon i dag som under finanskrisen. Det er viktig at myndighetene stiller opp for å bistå bedrifter og ansatte slik at Norge kommer ut av denne perioden uten å miste kritisk kompetanse.
Forslagsstillerne foreslår tre endringer i permitteringsregelverket. Dette er målrettede tiltak rettet mot de bedriftene som sliter, og for å sikre at bedriftene kan holde på viktig kompetanse i krevende tider. Forslagsstillerne foreslår at disse endringene skal gjøres gjeldende for inneværende budsjettår, og at endringene skal vurderes på nytt i forbindelse med statsbudsjettet for 2017. Endringene som fremmes er:
For å bedre konkurransevilkårene til norske konjunkturutsatte bedrifter foreslår forslagsstillerne å redusere arbeidsgiverperioden slik at antall dager med lønnsplikt under permittering settes til 5 dager for permitterte med minst 40 prosent reduksjon i arbeidstiden.
For at bedriftene i større grad kan holde på kompetansen i en periode med lav aktivitet i økonomien, foreslås det å øke maksimal periode med dagpenger under permitteringer fra 30 til 52 uker. Økt maksimal permitteringsperiode vil først og fremst bidra til at permitterte om nødvendig kan få en lengre periode med inntektssikring gjennom dagpenger. Samtidig vil det bidra til at bedriftene kan holde på kompetent personell også om de venter nye oppdrag lenger fram i tid.
Dette tiltaket øker fleksibiliteten i permitteringsregelverket gjennom at en ansatt kan være permittert i to dager i uken og arbeide i tre.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen fremme sak om endring av lov om lønnsplikt under permittering slik at arbeidsgiverperioden ved permitteringer reduseres fra 10 til 5 dager, og at delvis permittering ned mot 40 prosent skal gi grunnlag for dagpenger.
2. Stortinget ber regjeringen endre regelverket for permittering slik at perioden arbeidsgiver er fritatt for lønnsplikt under permittering, økes fra 30 til 52 uker.