Til Stortinget
Nav har i dag en praksis som gjør at små feil, som åpenbart ikke
er trygdejuks, kan gi brukere av Nav store økonomiske tap og skape
svært mye unødvendig arbeid for Nav, klageinstanser og trygderetten. Dette
forslaget har som mål å få en politisk presisering av at Nav i disse
tilfellene skal ha rammer for å bruke skjønn som er til det beste
for brukere av etaten. Målet er også at Nav frafaller krav av denne
typen saker for dem som er omfattet av det tidligere regelverket
for uførepensjon før innføringen av ny uføretrygd i 2015, samt å
hindre vedtak som synes åpenbart urimelige.
Det er viktig at Navs regler er forståelige og oppfattes som
rimelige også for brukerne av Nav. Kompliserte regler og juridisk,
byråkratisk språk kan gjøre det nesten ugjennomtrengelig for mennesker
å forholde seg korrekt til alt. For etaten er det selvsagt en fordel
med tydelige regler, slik at vurderingene ikke blir for mange. Det
er også ut fra oppgavens art nødvendig å ha mulighet til å bruke
skjønn, sosialfaglig kompetanse og rimelighetsbetraktninger for
å løse saker på lavest mulig nivå. Dette gjelder særlig i saker
der det oppstår mindre og utilsiktede feil som kan få svært negative
konsekvenser for enkeltmennesker, uten at de med rimelighet kan
lastes for situasjonen eller kan sies å ha hatt til hensikt å begå
overtredelse av regelverket. Å kunne løse slike situasjoner ved
å ha mekanismer og prosedyrer lokalt for å rette opp feilen, vil
være svært tidsbesparende for Nav. For den enkelte bruker kan det
være et spørsmål om å klare seg videre eller ikke, både fordi den
økonomiske konsekvensen av slike feil kan bli enormt stor og ikke stå
i forhold til feilen som er gjort, og fordi belastningen ved en
slik sak kan være ødeleggende for rehabilitering, livsmestring og
mulig arbeid, noe som jo er av Navs viktigste oppgaver.
Forslagsstillerne vil nevne et eksempel på en slik sak. En person
er lektor i videregående skole i mange år, blir syk med svært alvorlig
diagnose og får 100 pst. uføretrygd. Personen blir etter hvert litt
bedre og får mulighet til å arbeide litt hos den tidligere arbeidsgiveren.
Personen rådfører seg med Nav på forhånd for å være sikker på å
gjøre alt rett. Inntekten overstiger ikke fribeløpet. Problemet
oppstår fordi arbeidsgiver har en forsikring, og skattefordelen
fra denne forsikringen, 248 kroner, beregnes som inntekt i selvangivelsen,
men kommer ikke til utbetaling. Ingen i Nav ga opplysninger om å
sjekke dette. Disse pengene blir altså overhodet ikke utbetalt til
personen og er derfor ikke synlig inntekt på lønnsslipp, men hos
Nav regnes den med. På tross av det ga ikke Nav informasjon om at
dette var noe vedkommende burde være oppmerksom på når vedkommende
rådførte seg med dem.
I 2013 får personen et brev fra Nav om at fordi denne fordelen
regnes som inntekt i ligningen, ble fribeløpet teknisk sett overskredet
med 157 kroner fordi det er lagt til 248 kroner som fordel på forsikring.
Dette var helt ukjent for personen det gjelder.
Brevet kommer derfor som lyn fra klar himmel. Denne typen brev
vil for dem som får det, oppfattes som en anklage om trygdemisbruk,
noe som er svært belastende i seg selv. Nav reduserer uføregraden
til denne personen til 75 pst. og krever tilbakebetalt 51 226 kroner.
Vedkommende tar kontakt for å finne ut om det finnes en mulighet
for å kunne løse dette, i og med at dette ikke var penger hun hadde
tjent og aldri fått utbetalt. Formelle klager har ikke ført fram, og
Nav sier de ikke har hjemmel til å løse en slik åpenbar utilsiktet
feil som har oppstått. Belastningen saken har påført vedkommende
både økonomisk og helsemessig, gjør at muligheten til å arbeide
er sterkt redusert, altså er tapet stort for alle parter.
En slik behandling av folk som åpenbart ikke har hatt til hensikt
å gjøre noe galt og som helt ufrivillig har kommet i en slik situasjon,
er opprørende, særlig med tanke på at dette er personer som gjør
alt de kan for å komme tilbake i arbeid, noe myndighetene oppfordrer
til. Det er meningsløs bruk av offentlige ressurser å kjøre lange
klagerunder på slike saker og risikere kostbare rettssaker der en
kunne hatt rutiner for håndtering av saker med bagatellmessige beløp der
det åpenbart ikke handler om trygdemisbruk.
I Navs Rundskriv § 12-12, Revurdering av uføregraden, som sist
ble endret 20. mai 2014 av Arbeids- og velferdsdirektoratet, vises
det til to ulike rettsavgjørelser om lignede saker. Det ulike utfallet
av sakene viser at det ikke er en entydig juridisk oppfatning av
hvordan slike saker skal behandles. Nav velger å holde seg til en
rettsavgjørelse som ikke gir rom for å bruke muligheten som ligger
i begrepet «revurdering».
Det viser at det i dag ikke er vilje i etatens ledelse til å
finne løsninger som ikke rammer mennesker urimelig.
Politisk bør det være unison enighet om at forvaltningen skal
kunne ordne opp i åpenbart urimelige utslag for enkeltmennesker
i slike saker. Dette bør være gjeldende der offentlige etater ikke
har eller benytter muligheten de har til å løse saker der det åpenbart ikke
foreligger mistanke om at noen har forsøkt å lure til seg trygd,
der den enkelte ikke har fått informasjon fra Nav som har gjort
det mulig å oppdage småfeil selv, eller der inntektsøkningen skyldes
forhold den enkelte ikke har kunnet kontrollere. Dette bidrar til
å minske tilliten til hele velferdssystemet og bidrar også til at
mennesker kan komme i helt unødvendige og svært vanskelige kriser.
Det å miste mye inntekt for en bagatellmessig og utilsiktet feil
uten å få rimelig mulighet til å rette opp feilen, er i strid med
alminnelig rettsoppfatning. En velfungerende forvaltning skal være
folk til hjelp og ikke være en byråkratisk felle det er mulig å
bli sittende fast i.
Det er et uttalt ønske at folk med uføretrygd skal kunne arbeide
i tillegg til trygden. Å kunne arbeide litt er et gode både for
den enkelte og for samfunnet og bidrar til bedret livssituasjon
og øker muligheten til å kunne øke arbeidsinnsatsen over tid. Dette
er hovedårsaken til at ny uføretrygd er utformet på en helt annen
måte enn det gamle systemet.
Hvis det ikke finnes, må det etableres muligheter for å løse
slike kurante saker lokalt på en menneskelig, kostnadseffektiv og
hensiktsmessig måte. Dette handler om det alle sier de er enige
om, nemlig å gjøre det lettere å bruke sin arbeidsevne på tross
av uførhet. Da kan ikke den enkelte bli påført totalt urimelige
konsekvenser av endringer som er bagatellmessige og som en ikke
selv har hatt kontroll over.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen sikre
og eventuelt legge fram nødvendig forslag slik at Nav har rammer
til å ta faglige og skjønnsmessige vurderinger til brukernes beste
i saker der det har skjedd mindre feil som åpenbart ikke er trygdesvindel.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for at Nav frafaller
saker med mindre feil, som ikke er trygdesvindel, for dem som er
omfattet av det tidligere regelverket for uførepensjon før innføringen
av ny uføretrygd i 2015.
15. april 2015