Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell-Idar Juvik, Eirin Sund, Magne Rommetveit, Ingvild Kjerkol og Sverre Myrli om endringer for bobiler i Norge

Dette dokument

  • Dokument 8:82 S (2014–2015)
  • Dato: 26.03.2015
  • Sidetall: 2
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Norsk Bobil og Caravan Club (NBCC) og Norsk Bobilforening har over mange år arbeidet for å tilpasse de norske reglene til nabolandenes regler, samt endre forskjellsbehandlingen mellom bobiler over og under 3,5 tonn.

Campingturismen i Norge er sterkt voksende, og det er i dag i overkant av 33 000 bobiler i Norge. Bare de siste fire årene er antallet bobiler økt med over 10 000.

Bobileierne i Norge kjører i snitt mellom 4 000–12 000 km i året, og bruker bilen i snitt 70 døgn i året.

Alle bobiler er registrert som campingbiler i vognkortet, men bobiler under 3,5 tonn behandles som personbiler ved bompasseringer, fartsgrense og periodisk kjøretøykontroll (PKK).

Forslagsstillerne ønsker å se på tilpasninger/endringer som legger bedre til rette for bobilturisme i Norge.

Forslagsstillerne mener man bør konsentrere seg om følgende områder i denne omgang:

  • 1. PKK – alle bobiler opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1.

  • 2. Fartsgrense – for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7,5 tonn økes tillatte hastighet opp til 100 km/t.

  • 3. Bomavgifter – Alle bobiler opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1.

  • 4. Fergetakster – her bør bil med campingvogn behandles likt med bobiler, og en løsning kan være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil.

  • 5. Førerkortklasse for bobiler. Se på muligheten for å justere grensen opp fra 3,5 tonn til 4,5 tonn.

Begrunnelse:

  • 1. PKK – alle bobiler opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1, slik at disse får 2 års intervaller og ikke trenger PKK før 4 år etter at bobilen er solgt som ny*. Forslagsstillerne viser til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens svar av 10. november 2014 på skriftlig spørsmål fra representanten Kjell-Idar Juvik, der statsråden uttalte at han skulle vurdere dette. (*her bør man vurdere om man skal stille strengere krav etter antall km eller år, eks.150 000 km eller 10 år.)

  • 2. Fartsgrense – for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7,5 tonn økes tillatte hastighet til 100 km/t. I dag er det en øvre fartsgrense på 80 km/t. Turbusser har en maksfart på 100 km/t. I Tyskland er maksfart 100 km/t, i tillegg kan campingbilister skaffe seg Tempo 100-godkjenning og kjøre i 100 km/t der fartsgrensen tillater dette (gjelder campingvogner). Erfaringen er god og viser at dette har en positiv virkning på trafikksikkerheten (jf. notat fra NBCC). I Sverige kan alle bobiler følge fartsgrensen. I Danmark og Finland er fartsgrensen maks 80km/t for bobiler over 3,5 tonn.

  • 3. Bomavgifter – Alle bobiler opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler og bobiler under 3,5 tonn ved innkreving av bompenger. I dag kreves alle bobiler over 3,5 tonn lik bompengeavgift som tunge kjøretøy (2–3 ganger personbiltakst).

  • 4. Fergetakster – her bør bobiler behandles likt med bil med campingvogn, og en løsning kan være en standardsats på to ganger taksten for personbil, eller etter lengde. Hovedtrekkene i riksregulativet for ferjetakster er opprinnelig fra 1968. Reglene er endret ved ujevne mellomrom, sist i 2008, da det ble besluttet at elbiler kunne fraktes gratis på fergene på stamveinettet. Det er i dag et stort sprang i satsene for kjøretøy over 6 meter.

  • 5. Førerkortklasse for bobiler. Se på muligheten til å justere vektgrensen opp fra 3,5 tonn til 4,5 tonn på førerkortklasse M1.

    Mange bobiler som registreres i dag veier opp imot grensen på 3,5 tonn, og med last er det mange av disse som nok kjører med overlast. I dag kan man kjøre bobiler opp til 3,5 tonn med førerkort for personbil. Grensen for bil + henger er maks 4250 kg, og i Tyskland arbeider man mot EU for å øke grensen opp til 4,5 tonn for bobiler.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber regjeringen gjøre endringer for Periodisk kjøretøykontroll for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.

  • 2. Stortinget ber regjeringen øke tillatt fartsgrense for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7,5 tonn, fra dagens 80km/t til 100 km/t.

  • 3. Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.

  • 4. Stortinget ber regjeringen endre fergetakstene slik at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillernes intensjon.

  • 5. Stortinget ber regjeringen vurdere endringer i førerkortklassen for bobiler, med sikte på å justere grensen opp fra 3,5 tonn til 4,5 tonn.

26. mars 2015