Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Line Henriette Hjemdal, Geir Jørgen Bekkevold, Rigmor Andersen Eide og Hans Fredrik Grøvan om å styrke den norske reiselivsnæringen

Dette dokument

  • Dokument 8:45 S (2014–2015)
  • Dato: 18.12.2014
  • Sidetall: 1
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Reiselivsnæringen er en av de raskest voksende næringene på verdensbasis og tar over en stadig større andel av bruttonasjonalproduktet i flere land. På grunn av økt kjøpekraft har antall reiser økt betraktelig de siste årene sammenlignet med tidligere. Dermed stilles det også enda høyere krav til nye og storslagne opplevelser. På grunn av mer reising legger turister igjen stadig mer penger hos destinasjonene enn tidligere. En sterkere reiselivsnæring styrker arbeidsmarkedet og lokal utvikling for både by- og distriktsområder, og bidrar til at flere land utvikler en sunn økonomi med flere forskjellige inntektskilder.

Norge har et fantastisk utgangspunkt for reiseliv, med en unik natur og et rikt mangfold av kulturminner. Potensialet for å utvikle reiselivet i Norge ytterligere er stort. Men det er også noen utfordringer, blant annet høyt kostnadsnivå og internasjonal konkurranse. For å svare på disse utfordringene må man utvikle dette potensialet til reiselivsprodukter i verdensklasse. Produkter som tilbyr noe unikt, som oser av kvalitet og som forsvarer det høye kostnadsnivået ved å feriere i Norge.

Etter flere år med nedturer er det nå større optimisme i reiselivsbransjen. Usikkerhet i arbeidsmarkedet, sterk kronekurs og høyt kostnadsnivå har bidratt til en nedgang i internasjonale turister til Norge. Men 2014 kan vise seg å være året hvor denne tendensen er i ferd med å snu. I løpet av det første halvåret har det vært en økning i antall utenlandske kommersielle gjestedøgn på fire prosent. Norske kommersielle gjestedøgn har økt med to prosent sammenlignet med samme periode i 2013.

Den største veksten i antall gjestedøgn var i de sju største byområdene. Stadig flere turister kombinerer besøk til velkjente turistattraksjoner i distriktene med overnattinger i de bynære områdene. Dette betyr at Norges reiselivssatsing bør innrettes etter denne utviklingen, slik at både distrikts- og bynært reiseliv styrkes. For å oppnå dette er det behov for en helhetlig og langsiktig planlegging, som har til hensikt å skape reiselivsprodukter i verdensklasse for å styrke næringen i alle ledd.

Forrige gang det ble lagt frem en helhetlig reiselivsmelding for Stortinget var i 1999. Forslagsstillerne mener det derfor er på høy tid med en reiselivsmelding som i full bredde kan presentere de utfordringene som næringen møter nasjonalt og internasjonalt, samt legge grunnlaget for en aktiv reiselivspolitikk.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding som i sin fulle bredde presenterer mulighetene og utfordringene som norsk reiseliv står overfor nasjonalt og internasjonalt, og som legger grunnlaget for en aktiv reiselivspolitikk.

18. desember 2014