Tiltak for å nå Stortingets klimamål
- Klimatiltak i petroleumssektoren
- Tiltak i industrien
- Tiltak i transportsektoren
- Tiltak i oppvarming og energisektoren
Miljødirektoratet skriver:
«Petroleumssektoren omfatter alle faste og flyttbare innretninger på norsk sokkel og mottaks- og behandlingsanlegg på land; Gassco Kollsnes og Kårstø, Ormen Lange landanlegg på Nyhamna, Hammerfest LNG på Melkøya, anlegget på Sture og oljeterminalen på Mongstad.
Hovedkilden til utslipp av CO2 fra petroleumssektoren er forbrenning av gass i turbiner. Dernest kommer fakling av gass og forbrenning av diesel i motorer, samt forbrenning av gass og væske over brennerbom i forbindelse med brønntesting og brønnvedlikehold.
….
I Klimakur 2020 ble det i 2009 utredet områdeelektrifisering av eksisterende felt i Sørlige Norsjø, Midtre Norsjø, Nordlige Norsjø og Norskehavet. Tidligste mulige oppstartstidspunkt var da anslått til 2017, altså 6-7 år fra planprosessen igangsettes. Ettersom det ikke foreligger konkrete planer om områdeelektrifisering av eksisterende felt, anser vi det per i dag som lite sannsynlig at dette vil gjennomføres før 2020. Dette er derfor ikke tatt med som tiltak i vår utredning.
Klimakur 2020 utredet også tiltak knyttet til Hammerfest LNG på Melkøya (tog 1) og Kårstø prosessanlegg. Vi vurderer at tiltak utredet for tog 1 på Melkøya eventuelt andre tiltak, kan være mulig å realisere innen 2020.
Hvordan anleggene driftes har stor betydning for hvor effektivt brenslene utnyttes og hvor mye som fakles. Fakling utgjorde omkring 10 pst. (ca. 1,2 millioner tonn CO2-ekvivalenter) av utslippene i 2012. Fakling skal bare forekomme unntaksvis. Carbon Limits gjennomførte en faklingsstudie for Miljødirektoratet i 2012/2013. Studien viser at det er et potensial for å re av ikke-planlagte hendelser. Et godt driftet anlegg vil i s dusere faklingen ved bl.a. økt regularitet i prosessen og forbedring av strategier for håndtering tørre grad unngå ikke-planlagte hendelser. Tilsvarende gjelder ved oppstart av nye felt. Med bakgrunn i utslippene for 2012 ser vi at flere av de eldre og også noen av de nyere feltene, har potensiale til redusert fakling. Vi har derfor lagt inn et tiltak på redusert fakling.
Utslippene fra mobile rigger er økende, og knyttet til aktivitetsnivå. Vi ser også at utslippene som skyldes brenning av gass og olje over brennebom i forbindelse med brønntesting og brønnvedlikehold er økende. Det finnes alternative testmetoder, bl.a. nedihullstesting og tilbakeproduksjon til plattform ved brønnopprenskning/testing og brønnbehandling.
Forskningsrådet gjennomførte i 2012 studien "Energieffektivisering og reduksjon av klimagasser – En analyse av offentlig petroleumsforskning" i regi av Petromaks for å kartlegge petroleumsforskning som kan bidra til energieffektivisering og reduksjon av utslipp til luft dersom ny teknologi tas i bruk.
Eksempler på tiltakene som ble presentert er:
Energieffektivisering av gassturbiner. Installering av dampbunnsykluser på plattformens gassturbiner (man produserer elektrisitet fra eksosvarme) har et energisparepotensial på opp mot 35 pst.. Fra studien fremgår det at dersom en installerer dampbunnsykluser på alle gassturbiner på norsk sokkel (eksisterende) vil dette kunne bidra til en utslippsreduksjon på 2,65 millioner tonn per år
Ny boreteknologi, bl.a. boring av ovale hull og bedre brønnkonstruksjon
Ny teknologi for boring fra flyterigger kan gi en reduksjon av drivstoff på 30 pst.
Nyutviklet pumpe for produsertvann som kan gi 10 pst. redusert effektbehov
Effektivisering av vannutskilling (Electrocoalescense) for et oljeproduksjonsanlegg kan gi ca. 50 pst. redusert effektbehov
Bruk av lavfriksjonsmaterialer i rørledninger som reduserer trykkfallet og gir mer effektiv transport. Dette kan også redusere antallet kompressorer langs røret
Separasjon av olje og vann på havbunnen. Kompakte havbunnsanlegg bruker utelukkende elektriske motorer til å drive utstyr som kompressorer og pumper og gir ikke avgasser.»
Oljesektoren er en av de to største utslippssektorene. Det er avgjørende å lykkes med å redusere klimautslippene fra denne sektoren om man skal nå klimamålsettingene både på kort og lang sikt. Mange av installasjonene i petroleumssektoren er planlagt å produsere med betydelige utslipp lenger frem enn til 2050, noe som viser hvor stor betydningen av å gjennomføre utslippskutt tidlig er. Tiltakene som fremmes i dette forslaget er regulatoriske. Avgiftsnivå vil bli behandlet i forbindelse med budsjettprosessen, og debatten om utlysning av leteareal behandles separat.
Tiltak i sektoren gir betydelig potensial for norske bedrifter. En rekke bedrifter er leverandører av teknologi som kan bidra til energieffektivisering. Leverandørindustrien, som Aker Verdal, kan konkurrere om oppdrag med leveranser av komponenter til havvindmøller, og bedrifter som Nexans og ABB kan levere kabel og elektrokomponenter knyttet til elektrifisering av petroleumsinstallasjoner.
1. Stortinget ber regjeringen gi Miljødirektoratet og Oljedirektoratet mandat til å gå gjennom utslippstillatelser, samt øvrige tillatelser og pålegg overfor oljeindustrien, samt stille krav om beste tilgjengelige teknologi (BAT) for å redusere utslipp og gjennomføre energieffektivisering der det er teknisk mulig (300 000–815 000 tonn).
2. Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for elektrifisering av eksisterende felt for å nå klimamålene frem mot 2030 og 2050. Stortinget ber regjeringen særlig vurdere elektrifisering av sørlige Nordsjøen.
3. Stortinget ber regjeringen gi Miljødirektoratet og Oljedirektoratet pålegg om å stille krav til nullutslipp av klimagasser i forbindelse med forsyning av energi til alle nye oljeinstallasjoner.
Miljødirektoratet skriver:
«Utslipp fra norsk landbasert industri er i dag på i underkant av 11,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Utslippene fra sektoren er i referansebanene forventet å være på omtrent samme nivå frem mot 2020. Den største delen av utslippene kommer fra industriprosesser. De største kildene til prosessutslipp er elektrolysen i aluminiumsindustrien, koks/kull som reduksjonsmidler i ferrolegeringsindustrien og kalsinering av kalkstein i sementindustrien. Eksisterende virkemidler er inkludert i framskrivningene, inkludert effekt av EUs kvotehandelssystem, CO2-avgift og Enovas tilskuddsordninger. I framskrivningene er også 1 pst. energieffektivisering forutsatt per år. Som beskrevet i kapittel 2 anslås det at støtte fra Enova vil føre til utslippsreduksjoner på totalt 0,9 millioner tonn fra 2011 til 2020. Med bakgrunn i rapportert effekt av Enovas tilskudd de siste årene forutsetter vi at 20-30 pst. av dette potensialet vil utløses i landbasert industri. Frem mot 2020 antar vi derfor at eksisterende virkemidler, i hovedsak tilskuddsordninger fra Enova, fører til en reduksjon i oljeforbruket i industrien tilsvarende 0,2-0,3 millioner tonn CO2 i 2020.
Ytterligere tiltak mot 2020
---
Det lave prisnivået forventes å vare helt frem mot 2025. Dagens kvotepriser gir dermed ikke tilstrekkelig signal til at virksomhetene gjennomfører den omleggingen som trengs med hensyn på EUs (og Norges) langsiktige klimamål. Kvoteprisene er heller ikke høye nok til å utløse tiltak som ikke krever store kapitalinvesteringer som for eksempel overgang fra fossile til fornybare brensler. De aller fleste av tiltakene beskrevet under vil derfor kreve ytterligere virkemidler eller en enda bedre utnyttelse av eksisterende virkemidler.»
I forslaget som fremmes vil først og fremst regulatoriske virkemidler foreslås, men også forslag der regjeringen bes gå i dialog med industrien om virkemidler, blant annet klimateknologifondet, for å utløse utslippsreduksjoner gjennom energieffektivisering og endring av prosesser. Bevilgninger til styrking av incentiver samt avgiftsendringer vil forslagsstillerne komme tilbake til i forbindelse med høstens budsjettbehandling.
Miljødirektoratet vurderer CCS som et viktig tiltak både på kort og lang sikt. Siden regjeringen har varslet fremleggelse av en oppdatert CCS-strategi i budsjettet, finner man det ikke nødvendig å fremme forslag om dette nå.
Klimatiltak i industrien – totalt 850 000–1 090 000 tonn
1. Stortinget ber regjeringen, i dialog med industrien, iverksette innfasing av biokull som innsatsfaktor i prosessindustrien eller andre teknologier som tilsvarende reduserer prosessutslipp (300 000–400 000 tonn).
2. Stortinget ber regjeringen, i dialog med industrien, foreslå pålegg samt bruk av klimateknologifondet for å utløse energieffektiviseringspotensialet i industrien (ca. 150 000 tonn).
3. Stortinget ber regjeringen be Miljødirektoratet gjennomgå utslippstillatelser for PFK i industrien for å redusere dem gradvis i retning av beste praksis (100 000–400 000 tonn).
4. Stortinget ber regjeringen, i dialog med industrien, utfase fossil energibruk til varmeformål (100 000–140 000 tonn)
Miljødirektoratet skriver:
«Transportsektoren står for det største utslippet av klimagasser i Norge. Sektoren omfatter veitransport (personbiler, godstransport, busser, motorsykler og mopeder), ikke-veigående kjøretøy (bygg- og anleggsmaskiner, traktorer, fritidsbåter med mer), kystfart, fiske, jernbane og innenriks luftfart. Det har vært en betydelig utslippsøkning fra 1990-2010 på rundt 30 pst. eller cirka 1,5 pst. per år. Utslippet i 2010 lå på rundt 17,4 millioner tonn CO2. Framover forventes det at utslippsøkningen vil bli betydelig redusert gjennom innfasing av ny teknologi. Den positive effekten vil imidlertid bli spist opp av trafikkveksten og det forventes en utslippsøkning på rundt 0,25 pst. per år mellom 2010 og 2020. Mens personbilene står for det største utslippet (rundt 5,7 mill. tonn CO2-ekv), er det godstransporten, luftfart og ikke-veigående kjøretøy som har den største forventete veksten mot 2020.
Ytterligere tiltak mot 2020
Tiltak i transportsektoren kan grovt sett deles inn i to grupper: Tekniske tiltak som reduserer utslipp per km eller brukstime, og mer overordnete tiltak som endrer aktivitetsnivå eller fordeling mellom ulike transportformer (f. eks. redusert andel personbil og økt andel kollektivtrafikk).
Infrastrukturtiltak vil ligge i den andre gruppen tiltak, og kostnader og effekter er ofte vanskelig å anslå.»
Et stort og langsiktig utslippsreduksjonspotensial ligger i en omlegging av samfunnsplanleggingen med tettsteder og byer der innbyggerne bor nærmere hverandre og planleggingen av bolig og arbeid gir mulighet for kortere reiser og reiser med kollektivtransport, sykkel eller gange. Dette må behandles i den brede samferdsels- og arealplanleggingspolitikken.
Bevilgninger, konkrete avgiftsendringer og virkemiddelbruk for å dreie persontransporten over fra bil til kollektivtransport, gange og sykkel, samt godstransporten over på kjøl og bane, vil behandles i forbindelse med budsjettarbeidet og i andre forslag.
I forslagene som fremmes legges det opp til regulatoriske virkemidler for raske utslippsreduksjoner, i offentlige innkjøp, bruk av biodrivstoff og biogass og til innføring av landstrøm og tekniske mål for nullutslippsbiler og energieffektivitet.
Dette vil kunne skape grunnlag for næringsutvikling innen skogindustrien som produserer biodrivstoff, som Borregaard ASA, verftsindustrien og leverandørindustrien som produserer el-ferger, som Fjellstrand AS og Siemens Norge, og elektronæringen som leverer til landstrømanlegg, som ABB.
1. Stortinget ber regjeringen endre regelverket for offentlige anskaffelser slik at det på alle fergestrekninger som settes ut på offentlig anbud, stilles krav om 0-utslippsteknologi der dette er teknisk mulig. Dersom det ikke er mulig, skal det stilles konkrete energi- og utslippskrav.
2. Stortinget ber regjeringen endre regelverket for offentlige anskaffelser slik at det på alle kollektivanbud stilles krav om 0-utslippsteknologi der dette er teknisk mulig. Dersom det ikke er mulig, skal det stilles konkrete energi- og utslippskrav.
3. Stortinget ber regjeringen endre regelverket for offentlige anskaffelser slik at det på alle innkjøp av offentlige kjøretøy stilles krav om 0-utslippsbiler dersom dette er teknisk mulig. Dersom det ikke er teknisk mulig, skal det stilles konkrete energi- og utslippskrav.
4. Stortinget ber regjeringen stille utslippskrav til kortbanefly ved anbudsutsettelse.
5. Stortinget ber regjeringen stille krav i neste anbudsrunde om at alle hurtigruteskip skal kunne benytte landstrøm.
6. Stortinget ber regjeringen iverksette en plan for krav om å kunne benytte landstrøm og pålegg om landstrømbruk i havner (50 000–150 000 tonn).
7. Stortinget ber regjeringen pålegge alle anløpshavner for Hurtigruten å anlegge landstrøm.
8. Stortinget ber regjeringen innfase krav til alle cruise- og supplyskip som skal seile i norsk farvann, om å kunne motta landstrøm fra 1. januar 2018.
9. Stortinget ber regjeringen pålegge havner som skal kunne motta cruiseskip, supplyskip og andre større skip om å anlegge landstrømtilbud til alle.
10. Stortinget ber regjeringen utvide omsetningspåbudet av biodrivstoff, herunder andre generasjons biodrivstoff fra tre og restavfall, samt biogass til 5 pst. fra 1. juli 2015 (160 000 tonn).
11. Stortinget ber regjeringen utvide omsetningspåbudet av biodrivstoff, herunder andre generasjons biodrivstoff fra tre og restavfall, samt biogass til 10 pst. fra 1. januar 2016 (680 000 tonn).
12. Stortinget ber regjeringen utvide omsetningspåbudet av biodrivstoff, herunder andre generasjons biodrivstoff fra tre og restavfall, samt biogass til å omfatte avgiftsfri diesel og øke omsetningspåbudet ytterligere fra tidspunktet det trer i kraft for avgiftsfri diesel (220 000 tonn).
13. Stortinget ber regjeringen innføre påbud innen 2020 om at biodrivstoff skal utgjøre 10 pst. av flyselskaps samlede bruk av drivstoff ved innenriksflyvning (140 000 tonn).
14. Stortinget ber regjeringen fortsette omleggingen av bilavgiftene og forsterke utslippsmålet fra 85 g CO2/km til et mål om at 9 av 10 nye biler som selges i 2020, skal være 0-utslippsbiler, samt at målet settes til 10 g CO2/km (om lag 675 000 tonn ved 10 g CO2/km).
15. Stortinget ber regjeringen gjennomføre endring i engangsavgiften i energieffektiviserende retning for varebiler og tyngre kjøretøy (40 000–65 000 tonn).
Miljødirektoratet skriver:
«Denne sektoren inkluderer oppvarming husholdninger, oppvarming i primærnæringer, bygg- og anleggsvirksomhet, tjenesteytende næringer og "andre næringer". Utslippet i 2012 var på 1,5 millioner tonn CO2-ekv. og framskrivningene forutsetter et utslipp i 2020 på 1,4 millioner tonn. I 1990 var utslippet fra sektoren på 2,6 millioner tonn. Denne sektoren har derfor allerede tatt ut en stor utslippsreduksjon. Varsling om forbud mot bruk av oljefyring i husholdningene og som grunnlast I andre bygg kan ha påvirket omlegging og investering i fornybar energi i denne sektoren i de siste årene.
Framskrivningene forutsetter effekt av samlet virkemiddelbruk, dvs både CO2-avgift samt Enovas tilskuddsmidler for energieffektivisering og energiomlegging. Strengere byggstandarder gir et gradvis bidrag til effektiviseringen, men er ikke kvantifisert.»
Om øvrig energisektor skriver Miljødirektoratet:
«Denne sektoren inkluderer utslipp fra kraftproduksjon på Mongstad og Kårstø og damp og varmtvannsforsyning fra fjernvarmeanlegg og varmesentraler.
Energiutnyttelsen av avfall og økt andel fjernvarme er drevet fram av reguleringer, og etter hvert forbud, mot deponering av nedbrytbart materiale, samt langsiktig satsing på utbygging av fjernvarmeanlegg og fjernvarmenett gjennom blant annet tilskuddsordninger. Denne sektoren bidrar til lavere direkte utslipp i byggsektor og industri, gjennom leveranse av kraft og varme.
I 1990 var utslippet fra sektoren på bare 0,3 millioner tonn, og utslippet var på sitt høyeste i 2010 med 2,3 millioner tonn pga. drift ved Kårstø. Utslippet i 2012 var på 1,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter. I kapittel 2 har vi også redegjort for at utslippet i 2020 forventes å bli 0,5-0,7 millioner tonn høyere fra denne sektoren siden CCS-prosjektet ved Mongstad ikke blir gjennomført som tidligere forutsatt. Vi har i denne gjennomgangen ikke sett på ytterligere tiltak ved Mongstad frem mot 2020.
I framskrivningene fra RNB2013 forutsettes effekt av eksisterende virkemidler, inkludert Enovas tilskuddsmidler til energiomlegging i varmeproduksjon.
---
Videre kan det i forbindelse med innføring av forbud mot fyring med fossil olje i husholdninger og som grunnlast i andre bygg være aktuelt å se på avgrensningene mot fjernvarme. En stor del av fjernvarme produseres fra avfall, og den fossile delen av avfallet blir inkludert i klimagassregnskapet sammen med direkte fossile energibærere som olje og gass.»
Det er mulig å fase ut all bruk av fossilt brennstoff til oppvarming. Tiltakene som foreslås brukt er reguleringer. Rask utfasing av oljefyring gjennom endring av avgiftsnivå vil bli behandlet i forbindelse med statsbudsjettet.
Tiltak for å produsere biogass kan skape inntekter for landbruket og arbeidsplasser for norske teknologi- og prosessanleggsleverandører som Cambi.
Reduksjoner i energisektoren – totalt 1 500 000 tonn.
1. Stortinget ber regjeringen foreslå forbud mot all bruk av fossil olje til oppvarming av alle bygninger, både grunnlast og topplast, senest fra 1. januar 2020.
2. Stortinget ber regjeringen sikre utfasing av all bruk av fossil olje til oppvarming av offentlige bygg og bygg det offentlige leier, både grunnlast og topplast, fra 1. januar 2018.
3. Stortinget ber regjeringen innføre forbud mot all bruk av fossil energi i fjernvarmeanlegg så snart som mulig og senest fra 1. januar 2018.
4. Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med den varslede energimeldingen, legge frem en plan for å erstatte all fossil energibruk i Norge med fornybare energikilder.
5. Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med den varslede energimeldingen, implementere EUs energieffektiviseringsdirektiv og fremme forslag om energieffektiviseringsmål og tilhørende virkemidler.
6. Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med den varslede energimeldingen, fremme nytt konkret fornybarmål for perioden 2020–2030–2050 med tilhørende virkemidler.
7. Stortinget ber regjeringen snarest legge frem en tverrsektoriell biogasstrategi med utgangspunkt i det faglige grunnlaget fra 2014, med mål om å redusere CO2-utslippene innen 2020 med 350 000 tusen tonn.