Bakgrunn
Onsdag kveld 17. april 2013 raste steinblokker ned i veibanen ved Stanghelletunnelen og sperret veien. Elleve dager tidligere raste det på nøyaktig samme sted. Veien det gjelder er E16 mellom Bergen og Voss, en hovedveiforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet. Den 22. april 2013 meldte Statens vegvesen at europaveien forblir stengt minst en uke. Senere samme dag meldte Statens vegvesen at man ikke tør si når veien kan åpnes igjen. En av omkjøringsveiene er rv. 7 gjennom Hardanger. Veien har mange steder ikke kapasitet til å ta den ekstratrafikken som kommer på grunn av omkjøring. Mye av trafikken som må omdirigeres er godstransport og derved tungtrafikk. Det er et betydelig antall vogntog som må flyttes fra E16 til andre veiforbindelser mellom Øst- og Vest-Norge når E16 stenges av ras.
Til media opplyser samferdselsministerens politiske rådgiver Sigrid Brattabø Handegard at det i nylig fremlagt forslag til ny Nasjonal transportplan 2014–2023 ikke ligger inne større rassikringsprosjekt på E16 mellom Bergen og Voss.
Forslagsstillerne peker på at det er uakseptabelt at E16 mellom Bergen og Voss – en viktig del av hovedforbindelsen mellom Øst- og Vest-Norge – fremstår som en sterkt rasutsatt vei med fare for både ulykker og langvarig stenging. Forslagsstillerne peker også på at det kartleggings- og oppryddingsarbeidet som nå utføres ved Stanghelle, avdekker et omfattende behov for å sikre E16 mellom Bergen og Voss på en langt mer betryggende måte enn slik veien i dag fremstår.
Forslagsstillerne minner videre om at E16 mellom Bergen og Voss også fremstår som en trafikkfarlig vei; en vei der det jevnlig har vært dødsulykker og andre alvorlige ulykker. Vurdert ut fra dagens trafikkmengde fremstår denne veistrekningen som underdimensjonert. Forslagsstillerne peker på at en kombinasjon av nettopp rassikringsmidler og vedlikeholdsmidler bør kunne brukes for å øke sikkerheten for veibrukerne på E16 mellom Bergen og Voss både når det gjelder rasfare og trafikksikkerhet.