Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om flere sentre for fremragende utdanning

Dette dokument

  • Dokument 8:133 S (2011–2012)
  • Dato: 11.06.2012
  • Sidetall: 1
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

For forslagsstillerne er undervisning nøkkelen til å styrke dannelsesinnholdet i høyere utdanning. Nyskapende undervisning og formidling basert på forskning er med på å gi studentene nye perspektiver på fag, fagfelt og allmenndannelse i seg selv.

Forslagsstillerne viser til hvordan Norges forskningsråds senterordninger for forskning har økt kvaliteten på forskning og fått flere fagmiljøer til å dyrke frem sterke, tunge fagmiljøer. Dette gjelder Sentre for fremragende forskning (SFF), Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI), Norwegian Centre of Expertise (NCE) og Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME). I debatten om dannelsesperspektivet i høyere utdanning og forskning har Sentre for fremragende forskning en særstilling.

Ordningen Sentre for fremragende forskning ble opprettet av Norges forskningsråd i 2003. Siden er det opprettet 20 slike sentre i hele landet innen de fleste fagområder.

Sentre for fremragende forskning skal stimulere norske forskningsmiljøer til å etablere sentre viet langsiktig, grunnleggende forskning på høyt internasjonalt nivå, og har som mål å heve kvaliteten på norsk forskning. Det er etter forslagsstillernes syn derfor viktig at Sentre for fremragende forskning driver undervisning på alle studienivåer, for å dra nytte av denne kompetansen på flere arenaer.

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har siden 2011 hatt ansvar for å forvalte ordningen med sentre for fremragende utdanning, og det er så langt opprettet ett slikt senter med ansvar for kvalitet i lærerutdanningen som et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø. Dette senteret ønsker å utvikle en forskningsbasert og helhetlig lærerutdanning i samarbeid med partnerskoler. Det skal være dyp integrasjon av forskning, utdanning og praksis. Forslagsstillerne ønsker å motivere til økt kvalitet i undervisningen, og vil foreslå å opprette flere sentre for fremragende utdanning (SFU), med mål om like mange sentre som det er for fremragende forskning.

Det er viktig for forslagsstillerne å understreke at sentre for fremragende utdanning ikke skal være sentre for profesjonsutdanninger, men for allmenndannelse og styrket undervisning og fagformidling i alle slags utdanningsmiljøer.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å bevilge midler til opprettelse av flere sentre for fremragende utdanning, med mål om 20 sentre innen 2020.

11. juni 2012