Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Historikk

Fremstillingen er hentet fra Econ Pöyry; Evaluering av nettolønnsordningen for sjøfolk – Hovedrapport, punkt 2.4 side 16

Flere europeiske land opplevde på 1960-, 1970- og 1980-tallet utflagging av skip og tap av arbeidsplasser innen sjøfart. På slutten av 1980-tallet tok flere land grep for å beholde sysselsetting både innen sjøtransport og i mer eller mindre komplette maritime klynger. I 1989 kom også EU med spesifikke retningslinjer for støtte til maritime næringer.

Nedenfor følger en oversikt over varianter av nettolønnsordningen i fire utvalgte land.Fremstillingen er hentet fra Econ Pöyry; Evaluering av nettolønnsordningen for sjøfolk – Hovedrapport, punkt 2.4.2 side 18

Opprettet/

endringer

Hvordan fungerer ordningen i praksis?

Hvem omfattes av ordningen?

Hvor mange omfattes?

Særtrekk

Viktigste effekter av ordningen

Storbritannia

1988, revidert og utvidet flere ganger

Ikke inntektsskatt på lønn opparbeidet utenfor UK

Flaggnøytral

N/A

Må ses i sammenheng med britiske marinetradisjoner

Sysselsetting av britiske sjøfolk

Nederland

1996

Arbeidsgiver beholder en andel av mannskapets skattetrekk (40 %), inkl. sosiale utgifter

N/A

Skip flagget hjem, full sysselsetting av nederlandske sjøfolk

Danmark

1988

Utvidet 2000 til å omfatte ferjer i utenriksfart

Ren nettolønnsordning, det trekkes ikke skatt av lønnen

Utligningskontoret, overenskomst mellom arbeidstaker/arbeidsgiver

Konkurranse- dyktige vilkår

Skip flagget hjem

Sverige

2001, utvidet 2007 til laste- og passasjerfartøy

Nettomodell, rederienes skattekonto krediteres

8 800

Konkurransedyktige vilkår

Modernisering av flåten