Bakgrunn
Norge er en av verdens største skipsfartsnasjoner der norske rederier nå kontrollerer verdens femte største flåte målt i antall skip. Det er en næring som er preget av sterk internasjonal konkurranse og der rammene som skipsfartsnæringen arbeider under, i stor grad fastsettes utenfor Norges grenser. Norges sterke internasjonale posisjon forsterkes ved at Norge har et komplett maritimt miljø med en samlet verdiskaping på nærmere 100 mrd. kroner og om lag 100 000 ansatte. Selv om Norge er en stor skipsfartsnasjon, så er Norges andel av verdensflåten blitt merkbart redusert de siste årene. Skal man sikre fremtidsmuligheter for denne tradisjonelt sterke norske næringen, må det sikres langsiktige rammebetingelser som er like gode eller bedre enn de landene Norge skal konkurrere med.
Det er viktig for hele den norske maritime næringen at man sikrer fremtidsrettede betingelser for sjøfolk og legger til rette for rekruttering til yrket. Dersom dette skal være mulig, mener forslagsstillerne man må sørge for rammebetingelser som er på linje med de land Norge konkurrerer med og at det er nødvendig med forutsigbarhet rundt ordningene. Når andre land har lovfestet nettolønn for sine sjøfolk, mener forslagsstillerne det er på tide at man gir norske sjøfolk den samme forutsigbarheten gjennom en lovfestet fullverdig nettolønnsordning.
Tilskuddsformene norsk maritim næring har i dag er utformet i to kategorier; refusjonsordning og nettolønnsordning med hver sine respektive underkategorier av ordninger rettet mot forskjellige typer av skip.
Refusjonsordningene innebærer at rederiene får refundert en prosentvis andel av brutto utbetalt lønn til visse grupper sjøfolk på de skip som inngår i ordningen.
Nettolønnsordningene innebærer at rederiene får refundert innbetaling av norsk skattetrekk, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift.
Nedenfor følger en oversikt over de ulike tilskuddsordningene i Norge.Tabellen er hentet fra Econ Pöyry: Evaluering av nettolønnsordningen for sjøfolk – Hovedrapport, punkt 2.4 side 16
Nettolønn Skip i NOR | Nettolønn Passasjerskip utenriksfart NOR | Kirkenes | Refusjon ordinær | Refusjon særskilt | |
Refunderer skattetrekk, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift | Prosentvis refusjon av brutto utbetalt lønn | ||||
Innført år | 2003 | 2003 | 2008 | 1994 | 1994 |
Ordningen omfatter | Lasteskip, brønn- og slepebåt, passasjerskip og skip i petro-virksomhet registrert i NOR | Skip i helårs utenrikstrafikk med transport av passasjerer, gods og kjøretøy i betydelig omfang Minimumskrav til rutelengde | Hurtigruten | Lasteskip, brønn- og slepebåt, passasjerskip og skip i petro-virksomhet registrert i NOR eller NIS | Skip i NIS |
Tilskudds-berettigede | Alle sjøfolk som oppfyller generelle kriterier | Besetningsmedlemmer spesifisert i skipets alarminstruks | Besetningsmedlemmer spesifisert i skipets sikkerhetsbemanning | NOR: Alle sjøfolk som oppfyller generelle kriterier NIS: Hele sikkerhetsbemanningen må være refusjonsberettigede | Minimumskrav om bemanning med skatteplikt til Norge, fordelt på sertifikatpliktige stillinger |
Antall sjøfolk omfattet av ordningen | 8 659 | 1 370 | 949 | 81 | 443 |
Krav om opplæringsstillinger | X | X | X | X | X |
Totale utbetalinger i kroner | 1 071 267 579 | 162 034 285 | 79 271 163 | 3 945 624 | 29 195 724 |
*Tallene er utbetalinger til og med termin 2009
Kilde: Sjøfartsdirektoratet og Nærings- og handelsdepartementet
De ulike ordningene administreres av Sjøfartsdirektoratet.
Stortinget har for budsjettåret 2011 bevilget samlet 1,55 mrd. kroner i tiltak for sysselsetting av sjøfolk om bord på skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).
For å begrense ytterligere vekst i samlede utgifter under refusjonsordningen ble det fra 1. juli 2008 innført en begrensning i refusjonsbetaling per sysselsatt på kr 198 000 per år.
For budsjettåret 2011 gis det ordinær/særskilt refusjonsordning for skip i NOR og NIS på 12 pst. for lasteskip, passasjerskip og slepebåter som ikke driver i petroleumsvirksomhet. For brønnbåter og skip i petroleumsvirksomhet gis det 9,3 pst. refusjon.