Bakgrunn
Friskoler har rett til driftstilskudd som skal utgjøre en prosentvis andel (60 pst.–85 pst. avhengig av skoleslag) av kostnadene i den offentlige skolen. Grunnlaget bestemmes ut fra de driftskostnader til skole som kommuner og fylkeskommuner rapporterer inn i databasen KOSTRA (kommune-stat-rapportering) med fratrekk av en del spesifiserte kostnader. Dette gjelder for eksempel kostnader til lokaler, avskrivinger m.m. Det er også slik at de private skolene mister tilskuddet for hele året for elever som har fravær mer enn 20 dager, uansett grunn. Dette gjelder ikke i den offentlige skolen.
Undersøkelser foretatt av blant annet Multiconsult synliggjør at tilskuddet friskolene i dag får, ikke tilfredsstiller den fastsatte prosentsats til de faktiske kostnadene i offentlig skole. Dette skaper store utfordringer for friskolene i arbeidet med å skape kvalitativt gode tilbud til sine elever, og det skaper et uønsket press på betingelsene for de ansatte. Skolene klarer i stor grad å opprettholde kvaliteten i tilbudet gjennom gaver og stor dugnadsinnsats. Dette utgjør årlig i overkant av 100 mill. kroner, og dugnadsinnsatsen fra ansatte utgjør hoveddelen av dette.
Friskolene underlegges for øvrig de samme krav som de offentlige skolene når det gjelder bygningsmasse, arealbestemmelser, inneklima og sikringstiltak. Økende krav til bygninger fanges ikke opp i tilskuddet, siden kostnader forbundet med lokaler ikke er med i beregningsgrunnlaget. Noen kommuner har på denne bakgrunn hatt ulik praksis med ekstra kompensasjon for enkeltskoler. Dette skaper ulike rammebetingelser og manglende forutsigbarhet for skoler, elever og ansatte.
På bakgrunn av de opplysninger som er fremkommet, mener forslagsstillerne det er nødvendig å få en gjennomgang av hvilke kriterier som skal ligge til grunn for innrapportering til KOSTRA, og hvilke kriterier som skal danne grunnlaget for beregning av tilskuddet til friskolene, slik at tilskuddet reelt tilsvarer den av Stortinget vedtatte prosentsats.