Forslagsstillerne viser til det betydelige engasjementet det
har vært blant elever, foreldre og øvrige foresatte i forbindelse
med den varslede nedleggelsen av statlige grunnskoler for hørselshemmede.
De fem statlige grunnskolene for hørselshemmede elever i Statped
(statlig pedagogisk støttesystem) i dag er skoler med tilbud fra
1. til 10. trinn, lokalisert ved kompetansesentre i Trondheim (Møller-Trøndelag:
i alt 16 elever), Bergen (Statped Vest/Hunstad: i alt 18 elever),
Holmestrand (Nedre Gausen: i alt 14 elever) og Oslo (Skådalen: 2
skoler, hvorav én skole for hørselshemmede med i alt 21 elever og
én skole for døvblinde med 7 elever).
Kunnskapsdepartementet har i pressemelding datert 10. februar
2011 slått fast at heltidsskoletilbud skal avvikles ved tre av skolene
i henholdsvis Oslo, Bergen og Holmestrand fra skoleåret 2013/2014. Skoletilbudet
for døvblinde ved Skådalen kompetansesenter i Oslo skal videreføres,
og det samme gjelder grunnskoletilbudet for døve på A.C. Møller
skole ved Møller-Trøndelag kompetansesenter.
Forslagsstillerne viser til at nedleggelsene er en konsekvens
av anbefalinger fra NOU 2009:18 Rett til læring (Midtlyng-utvalget),
hvor det bl.a. ble foreslått at de statlige grunnskolene for hørselshemmede i
Statped skulle avvikles på grunn av reduserte behov, dvs. nedgang
i antall heltidselever ved disse skolene.
Forslagsstillernes hovedankepunkt mot departementets behandling
av saken er at nedleggelsene så langt ikke har vært gjenstand for
en reell politisk prosess, i den forstand at Stortinget ikke har
vært forelagt saken og således ikke fått anledning til å behandle
denne. Forslagsstillerne viser til at det er svært varierende oppfatninger
av forslaget, og at flere av høringsinstansene til utredningen påpeker
at Statpeds deltidstilbud for hørselshemmede elever må opprettholdes,
og at kompetansesentrene er viktige for å sikre et levende tegnspråk.
Forslagsstillerne mener slike tilbakemeldinger må tas på alvor.
Forslagsstillerne mener at Stortinget er riktig instans for å
ta avgjørelsen om fremtidig struktur for dette opplæringstilbudet,
og at det er naturlig at en helhetlig sak om dette – samt eventuelle
andre omorganiseringer av Statped – legges frem i forbindelse med
den varslede stortingsmeldingen som skal følge opp Midtlyng-utvalgets
utredning. Inntil saken har vært forelagt Stortinget, bør prosessen
knyttet til nedleggelse av ovennevnte skoler, fryses.