Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Bakgrunn

Forslagsstillerne viser til det betydelige engasjementet det har vært blant elever, foreldre og øvrige foresatte i forbindelse med den varslede nedleggelsen av statlige grunnskoler for hørselshemmede.

De fem statlige grunnskolene for hørselshemmede elever i Statped (statlig pedagogisk støttesystem) i dag er skoler med tilbud fra 1. til 10. trinn, lokalisert ved kompetansesentre i Trondheim (Møller-Trøndelag: i alt 16 elever), Bergen (Statped Vest/Hunstad: i alt 18 elever), Holmestrand (Nedre Gausen: i alt 14 elever) og Oslo (Skådalen: 2 skoler, hvorav én skole for hørselshemmede med i alt 21 elever og én skole for døvblinde med 7 elever).

Kunnskapsdepartementet har i pressemelding datert 10. februar 2011 slått fast at heltidsskoletilbud skal avvikles ved tre av skolene i henholdsvis Oslo, Bergen og Holmestrand fra skoleåret 2013/2014. Skoletilbudet for døvblinde ved Skådalen kompetansesenter i Oslo skal videreføres, og det samme gjelder grunnskoletilbudet for døve på A.C. Møller skole ved Møller-Trøndelag kompetansesenter.

Forslagsstillerne viser til at nedleggelsene er en konsekvens av anbefalinger fra NOU 2009:18 Rett til læring (Midtlyng-utvalget), hvor det bl.a. ble foreslått at de statlige grunnskolene for hørselshemmede i Statped skulle avvikles på grunn av reduserte behov, dvs. nedgang i antall heltidselever ved disse skolene.

Forslagsstillernes hovedankepunkt mot departementets behandling av saken er at nedleggelsene så langt ikke har vært gjenstand for en reell politisk prosess, i den forstand at Stortinget ikke har vært forelagt saken og således ikke fått anledning til å behandle denne. Forslagsstillerne viser til at det er svært varierende oppfatninger av forslaget, og at flere av høringsinstansene til utredningen påpeker at Statpeds deltidstilbud for hørselshemmede elever må opprettholdes, og at kompetansesentrene er viktige for å sikre et levende tegnspråk. Forslagsstillerne mener slike tilbakemeldinger må tas på alvor.

Forslagsstillerne mener at Stortinget er riktig instans for å ta avgjørelsen om fremtidig struktur for dette opplæringstilbudet, og at det er naturlig at en helhetlig sak om dette – samt eventuelle andre omorganiseringer av Statped – legges frem i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen som skal følge opp Midtlyng-utvalgets utredning. Inntil saken har vært forelagt Stortinget, bør prosessen knyttet til nedleggelse av ovennevnte skoler, fryses.