Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Bakgrunn

Forslagsstillerne viser til skriftlig spørsmål til samferdselsminister Liv Signe Navarsete i desember 2007 (Dokument nr. 15:385 (2007–2008)) om tiltak for å kvalitetssikre føreropplæringen og for å styrke publikums stilling med hensyn til å kunne velge en god og seriøs trafikkskole. Bakgrunnen for spørsmålet var bl.a. nullvisjonen om antallet livsfarlig skadde og drepte i trafikken. Unge i trafikken er spesielt utsatt, og det er en bredt etablert forståelse for at en god og kvalitetssikret kjøreopplæring er nødvendig. Samtidig dokumenteres det fra flere hold at det er stor forskjell på kvaliteten på kjøreopplæringen ved de ulike trafikkskolene. Forslagsstillerne mener det fortsatt er et stort behov for bedre kundeinformasjon rundt kvaliteten ved trafikkskolene slik at unge kommende sjåfører får en oversikt over kvaliteten på aktørene i bransjen. Etter forslagsstillernes syn bør informasjon om trafikkskoler gjøres systematisk tilgjengelig for publikum. Dette vil være et verdifullt informasjonsgrunnlag når elever i kjøreopplæring skal velge de beste og mest seriøse trafikkskolene.

Trafikksikkerhetsarbeidet er sammensatt og krever innsats innenfor en rekke områder, som bedre infrastruktur, sikrere kjøretøy, økt kunnskap, bedre kjøreferdigheter og en god kvalitetssikret opplæring. Mange ulykker skjer på grunn av manglende kjøreerfaring, høy fart og rus. Spesielt unge menn er utsatt; i 2010 ble 31 menn i alderen 18–24 år drept og 1 184 skadet. Forslagsstillerne mener det er viktig at unge kommende sjåfører får en god og kvalitetssikret kjøreopplæring.

Forslagsstillerne er kjent med at det ble foretatt 169 tilsyn i Statens vegvesen Region Øst i 2010. Disse tilsynene resulterte i 33 pålegg, 9 advarsler og 14 inndragelser av bevillinger. Det betyr at det ble oppdaget feil hos 33 prosent av alle trafikkskolene. Det er mange ulike årsaker til at bevillingene blir inndratt, det kan være brudd på forskrifter, mangel på fagledere, kjørelærere som privat er tatt for promillekjøring osv. På landsbasis har Statens vegvesen i 2010 utstedt 171 pålegg, 27 advarsler og inndratt 27 bevillinger. Forslagsstillerne har fått opplyst fra Statens vegvesen Region Øst at useriøse aktører i bransjen utgjør et trafikksikkerhetsproblem og at de ikke har ressurser nok til å foreta så mange kontroller som ønskelig for å rydde opp i bransjen.

For mange unge er det en stor investering å ta førerprøven. Det er stor variasjon i pris på de ulike kjøreskolene. Forbrukerrådets landsomfattende undersøkelse av 76 kjøreskoler i 2006 viser prisforskjeller på nesten 10 000 kroner for samme kjøreopplæringspakke. Etter forslagsstillernes syn er det rimelig å anta at pris i mange sammenhenger kan styre valget av kjøreskole. En rimelig trafikkskole kan indikere dårligere kvalitet og opplæring. Samtidig er ikke høy pris en garanti for høy kvalitet.

Etter forslagsstillernes syn vil et offentlig register som inneholder strykprosent, og andre relevante forhold som Statens vegvesen undersøker under sine tilsyn, medføre bedre opplæring og bedre trafikkskoler, som igjen gir bedre trafikksikkerhet og bedre bilførere. Et lett tilgjengelig offentlig register over kjøreskolene og kvaliteten på tjenestene vil gi muligheter for bedre og reflekterte valg uavhengig av prisen på tilbudet. Det er etter forslagsstillernes syn flest seriøse aktører i bransjen. Å offentliggjøre resultatene fra tilsyn med trafikkskolene vil være et positivt tiltak for å luke ut useriøse aktører. I tillegg er det et demokratisk prinsipp med åpenhet rundt denne typen informasjon.