Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank Bakke Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve om kvoteåret

Dette dokument

  • Dokument 8:132 S (2009–2010)
  • Dato: 11.05.2010
  • Sidetall: 2
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Norge rår over et av verdens mest produktive havområder, og har en posisjon som en fremtidsrettet og ledende aktør i det globale sjømatmarkedet. Fiskerinæringen er en viktig distriktsnæring, og dermed en bærebjelke for verdiskaping og arbeidsplasser langs kysten. Norsk sjømateksport var i 2009 på 44,7 mrd. kroner. Økningen er på hele 6 mrd. kroner fra 2008, viser tall fra Eksportutvalget for fisk. Villfanget sjømat endte på 18,7 mrd. kroner som er en svak økning fra 2008. Lodde, sild, hyse og klippfisk av sei kan notere rekorder i 2009. Derfor er det viktig å sikre videre utvikling i denne næringen. Skal verdier og videre utvikling sikres, er det blant annet viktig at reguleringene av fisket er rasjonelle, og så langt som mulig legger til rette for fleksibilitet og effektivitet.

Lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) § 16 om gjennomføring av hausting, gir i bokstav a departementet hjemmel til å fastsette forskrifter om tidsrom for hausting og tidspunkt for utsegling. Det er gitt en rekke forskrifter med hjemmel i denne bestemmelsen. I Ot.prp. nr. 20 (2007–2008) Forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) ble det uttalt følgende til § 16:

«Departementet kan fastsetje forskrifter om tidsrom for hausting. Det kan vere ulike reguleringar som fastsetjing av opningsdato for eit fiskeri eller fastsetjing av ulike periodar der det kan fiskast med den konsekvens at det er forbode å fiske i andre periodar. Tidsrom for hausting kan fastsetjast av ulike grunnar. For det første kan det vere biologiske årsaker. Det kan vere behov for å avgrense fisket til bestemte tider, til dømes ut frå omsynet til rekrutteringa til ein bestand, ut frå gyteperiodar eller fordi ein veit frå erfaring at det i ein periode er høg innblanding av fisk under minstemål. Vidare kan hausting av ein bestand i ein periode ha negativ innverknad på andre delar av økosystemet, slik at det av den grunn kan vere behov for å avgrense haustinga. For det andre kan det vere at ein av marknadsomsyn eller av omsyn til avtaket ønskjer å sikre at haustinga fell saman med gode marknads- og mottakstilhøve for fangsten. Forskrifter om tidsrom for hausting kan gjelde for heile fiskeri eller for nærare avgrensa geografiske område.»

Forslagsstillerne er av den oppfatning at det er rom for forbedringer i praksisen knyttet til reguleringen av kvoteår. Da representantforslag fra Høyre-representanter om å bedre kvotefleksibiliteten for havfiskeflåten (Dokument nr. 8:120 (2007–2008)) ble behandlet i Stortinget, ga daværende fiskeri- og kystminister Helga Pedersen uttrykk for følgende i brev av 22. oktober 2008 til Stortinget:

«Jeg vil også legge til at departementet har andre tiltak til vurdering for å bedre kvotefleksibiliteten, eksempelvis endring av kvoteåret og mulighet til å overføre en mindre del av kvoten mellom kvoteårene, en såkalt kvotebank.»

Fisket må nødvendigvis ha begrensninger av hensynet til rekrutteringen til en bestand, gyteperioder eller fordi erfaringen tilsier at det i en periode er høy innblanding av fisk under minstemål. Imidlertid er det mye som tyder på at reguleringen er for rigid, og departementet har selv gitt uttrykk for at dette er noe de jobbet med. Ved å starte kvoteåret 1. januar legger man til rette for å ta opp store deler av torskekvoten under vårfisket. En følge av dette er at store mengder torsk tilføres markedet i løpet av en kort periode, noe som påvirker prisdannelsen. En justering av kvoteåret innebærer at man vil kunne levere torsk til et godt betalende fersk filétmarked over en lengre periode. Forslagsstillerne har fått innspill på at kvoteåret bør starte 1. september. En slik justering ville kunne innebære tilgjengelig kvote til et godt betalende høstmarked, samt at man får kvantumstoppen på vinterfisket midt i kvoteåret.

Dette gir også tilgjengelig torskekvote til bifangst slik at man sikrer at man får fisket opp andre arter som hyse og sei.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om endring i kvoteåret, for å oppnå større fleksibilitet, effektivitet og tilpasning til markedets ønske om fersk fisk året rundt.

11. mai 2010