Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Peter N. Myhre, Bård Hoksrud og Arne Sortevik om å øke fartsgrensen på motorveier klasse A til 120 km/t

Dette dokument

  • Dokument 8:116 S (2009–2010)
  • Dato: 20.04.2010
  • Sidetall: 2
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Norge har Europas laveste fartsgrenser, og maksimalt 100 km/t på motorvei. I andre europeiske land er fartsgrensene på motorvei blitt øket i de senere årene. Bortsett fra Russland har de fleste østeuropeiske land 130 km/t, en fartsgrense som ser ut til å vinne gjennomslag i Europa. Danmark satte opp fartsgrensen på de fleste motorveier til 130 km/t i 2003. I Sverige har en prøveordning med 120 km/t på enkelte strekninger, f.eks. deler av E6, vært en suksess. 120 km/t vil derfor bli gjennomført som en alminnelig regel på motorvei i Sverige i løpet av 2010. 120 km/t er det også i Finland.

I Tyskland er det vanligvis ikke fartsgrenser på motorvei. Et forslag om å innføre en generell 130 km/t-grense i Tyskland ble nedstemt i Forbundsdagen 28. mai 2009. I Italia og Frankrike er det normale 130 km/t. Men i Italia er det 150 km/t på enkelte strekninger.

Høyere fartsgrenser enn 100 km/t fungerer altså aldeles utmerket på motorveiene over hele resten av Europa. Nye norske motorveier har tilsvarende standard. I de senere årene er enkelte norske motorveistrekninger blitt forlenget og mer sammenhengende. Utviklingen av E6 og E18 på Østlandet begynner å minne om et sammenhengende motorveinett der det for bare få år siden var stykkevis og delt, med maksimalt 3-4 mil ad gangen. Østlandets sammenhengende motorveinett utgjør nå til sammen ca. 300 km. Dette øker behovet for fartsgrenser som er bedre tilpasset for trafikantene.

Respekten for 100-prinsippet er etter hvert temmelig frynsete. Fartsgrensen er til irritasjon, noe som i seg selv er trafikkfarlig. Det brer seg en alminnelig oppfatning i Norge om at 110-120 er OK på motorvei selv om fartsgrensen er 90 eller 100. Lange turer på gode, trafikksikre motorveier i max. 100 km/t er like unaturlig i Norge som i resten av verden.

Målet med samferdselspolitikken er å oppnå god fremkommelighet, høy trafikksikkerhet, god transportøkonomi og godt miljø. Gode motorveier med en fartsgrense på 120 km/t vil tjene alle disse målene. Dette er også tilsvarende det som gjelder i sammenlignbare land som Sverige og Finland.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen innføre en prøveordning der fartsgrensen på motorveier klasse A settes til 120 km/t.

20. april 2010