Til Stortinget
Analyser fra blant annet Statistisk sentralbyrå peker på at det
må forventes en betydelig befolkningsvekst i byområdene i årene
som kommer. Med økende befolkning kommer også økt transportbehov.
Biltrafikk i byområdene bidrar til store kø-, helse- og miljøproblemer
– problemer som vil vokse dersom det ikke settes i verk nye tiltak
for å dempe veksten i bilbruken og øke andelen kollektivtransport.
Sterk lokal vilje til både å satse mer på kollektivtransport og
til å innføre restriktive tiltak mot bilbruk er nødvendig. Økt satsing
på kollektivtrafikken over belønningsordningen fremstår som et av
de mest samfunnsmessig lønnsomme og operative tiltakene for bedret
fremkommelighet, reduserte utslipp og et godt bymiljø, og vil være
et viktig bidrag til å nå målene for innenlandske reduksjoner i
klimagassutslippene slik de er nedfelt i klimaforliket.
Regjeringen Bondevik II foreslo i sin tid å opprette belønningsordningen
for kollektivtrafikken for å gi et økonomisk incentiv til lokale
myndigheter og byområder til å iverksette tiltak for å flytte trafikk
fra personbil til kollektive løsninger. Stortinget sluttet seg til
forslaget, jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (2003–2004). I 2004 ble
det tildelt midler fra belønningsordningen til Oslo, Bergen, Trondheim,
Kristiansand og Stavanger. På bakgrunn av de positive erfaringene byene
selv hadde med ordningen, ble bevilgningene økt, og ordningen ble
også utvidet til å omfatte Tromsø. Ordningen har bidratt til å realisere
blant annet opplegget med «rullende fortau» i Oslo og «bussmetroen»
i Kristiansand. Som en oppfølging av klimaforliket, avtalen om St.meld.
nr. 34 (2006–2007), Innst. S. nr. 145 (2007–2008), ble bevilgningene
over belønningsordningen doblet, og et bredt flertall på Stortinget
sluttet seg til ytterligere dobling av bevilgningene over ordningen
i Nasjonal transportplan (2010–2019), St.meld. nr. 16 (2008–2009),
Innst. S. nr. 300 (2008–2009). Den varslede opptrappingen har imidlertid
ikke blitt fulgt opp av regjeringen gjennom statsbudsjettet for
2010. Belønningsordningen omfatter i dag byområdene Oslo, Bergen,
Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Tromsø, Drammen, Sarpsborg,
Fredrikstad, Skien og Porsgrunn.
I rapporten «Klimakur 2020 – tiltak og virkemidler for å nå norske
klimamål mot 2020», er det beregnet en betydelig samfunnsøkonomisk
gevinst ved å styrke de offentlige bevilgningene til kollektivtrafikken
i de seks største byområdene. Det er beregnet effekter av økt frekvens,
reduserte takster og endret vognstørrelse. Den samfunnsøkonomiske
gevinsten kommer i stor grad som følge av et bedre tilbud for eksisterende
kollektivtrafikanter. Det er beregnet en samfunnsmessig gevinst
i størrelsesorden 25 000 kroner per tonn CO2 redusert gjennom et
bedre kollektivtilbud.
Ytterligere utslippsreduksjoner kan hentes ut i kombinasjon med
restriktive tiltak mot personbiltrafikken, slik belønningsordningen
legger opp til. Det er i «klimakur» skissert økte overføringer til
kollektivtrafikken på om lag 3 mrd. kroner per år fra stat, kommuner
og fylkeskommuner. Forslagsstillerne vil også peke på potensialet
for å hente ut ytterligere samfunnsøkonomiske gevinster gjennom
å utvide ordningen til å omfatte flere byområder.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn peke på behovet for å
styrke belønningsordningen for kollektivtrafikken med om lag 10
mrd. kroner i statlige midler utover det regjeringen har lagt opp
til gjennom Nasjonal transportplan (2010–2019). På bakgrunn av en
slik kraftig økning i overføringene bør ordningen utvides til også
å omfatte «Vestfold-byen» – Tønsberg, Sandefjord, Horten og Larvik,
og byene Ålesund, Haugesund, Moss, Bodø, Arendal og Mjøsregionen
– Lillehammer/Hamar/Gjøvik og Akershus.
Forslagsstillerne vil også peke på at overføringene til kollektivtrafikken
bør omfatte planlegging og investeringer i bybaner. Det er en rekke
slike prosjekter på trappene, slik som bybanen i Bergen, på Nord-Jæren,
Kolsåsbanen, ny Fornebubane og ny bane til Akershus sentralsykehus,
som vil gi et vesentlig bedre og mer fremtidsrettet kollektivtilbud
i de aktuelle byområdene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, foreslå en vesentlig opptrapping av bevilgningene til
belønningsordningen for kollektivtrafikken.
II
Stortinget ber regjeringen utvide belønningsordningen for kollektivtrafikken
til også å omfatte «Vestfold-byen» –Tønsberg, Sandefjord, Horten
og Larvik, og byene Ålesund, Haugesund, Moss, Bodø, Arendal og Mjøsregionen
– Lillehammer/Hamar/Gjøvik og Akershus.
14. april 2010