Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Arne Olsen, Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Harald T. Nesvik om omdannelse av Radiumhospitalet til et nasjonalt kompetansesenter
Innhold
Norge ligger langt fremme når det gjelder forskning, utvikling og behandling på kreftområdet. Institusjoner som Radiumhospitalet, Oslo Cancer Cluster og Kreftregisteret har høstet betydelig internasjonal anerkjennelse for sitt arbeid og sin kompetanse innen forskning, utvikling og behandling av kreft. Det er svært viktig at dette kompetansemiljøet og merkevaren blir styrket og videreutviklet, til det beste for pasientene og samfunnet.
Norge er et lite land, men med mange kloke hoder. Det er et utsagn som heter at "to hoder tenker bedre enn ett". Akkurat dette er et viktig element med hensyn til videreutvikling av kreft som satsningsområde i Norge. Det å samle de kloke hodene, de kloke kompetansemiljøene, vil selvsagt være av avgjørende betydning for hvor slagkraftig det samlede norske miljøet vil være innen kreftsatsingsområdet.
Forslagsstillerne viser til at de tre viktigste pilarene i det norske kompetansemiljøet innen kreftområdet må etableres og forsterkes. Radiumhospitalet, Kreftregisteret og Oslo Cancer Cluster er gjensidig avhengig av hverandres kompetanse, for selv å kunne optimalisere sine muligheter. Denne treenigheten innen kreftområdet må derfor være selve fundamentet for det som allerede er et internasjonalt anerkjent kompetansemiljø.
Forslagsstillerne vil videre vise til at Radiumhospitalet, Kreftforskningsinstituttet og Kreftregisteret utgjør de tre pilarene i et såkalt Comprehensive Cancer Center (CCC), et komplett kreftsenter. Denne organisasjonsformen var Norge svært tidlig ute med å utvikle, også i verdenssammenheng, og det er nå en mønstermodell også internasjonalt. Forslagsstillerne er av den oppfatning at dette er en hovedårsak til at Radiumhospitalet har vært i stand til å hevde seg i konkurransen med utenlandske Comprehensive Cancer Center, som er mange ganger så store i omfang som det norske miljøet.
Forslagsstillerne viser videre til at Norge er en liten nasjon. Dette betyr at det er viktig at man fokuserer på å utvikle og videreføre den spisskompetansen man har på kreftområdet, i et nasjonalt perspektiv.
I denne sammenheng er forslagsstillerne av den oppfatning at Radiumhospitalet bør omdannes til et nasjonalt kompetansesenter som direkte er underlagt sentrale myndigheter, og ikke, slik det er i dag, underlagt Helse Sør-Øst.
Radiumhospitalet som et nasjonalt kompetansesenter vil være det lokomotivet man har behov for, knyttet til å videreutvikle den spisskompetansen man har knyttet til kreftområdet.
Forslagsstillerne mener videre den kliniske bygningsmassen ved Radiumhospitalet bør opprustes i betydelig grad. Det vises til at det kliniske bygget er i relativt dårlig forfatning, noe som blant annet skyldes stram økonomistyring over mange år. Radiumhospitalet har holdt orden i sin økonomi, noe som har resultert i et relativt stort etterslep på bygningsmassen. Forslagsstillerne er av den oppfatning at Radiumhospitalet som et nasjonalt kompetansesenter bør innlemmes som en egen post på statsbudsjettet, for på denne måten å kunne bygge opp bygningsmasse, utstyr og andre rammevilkår som må på plass for å utvikle Radiumhospitalet i tråd med forslagsstillernes intensjoner.
Radiumhospitalet er en merkevare både nasjonalt og internasjonalt. Forslagsstillerne registrerer at prosessen knyttet til Oslo universitetssykehus nok en gang fremtvinger en debatt knyttet til valg av navn. Det er, slik forslagsstillerne ser det, uheldig at en merkevare som Radiumhospitalet blir undergravd på den måten som det kan se ut til at det blir gjort.
Forslagsstillerne viser til at merkevarebygging har en nærmest uvurderlig økonomisk verdi. Det er for eksempel unaturlig å se for seg at den nye Holmenkollbakken skulle skifte navn til Oslo skibakke, avdeling Holmenkollen, eller at Brann fotballklubb skulle skifte navn til Bergen fotball. Det er, slik forslagsstillerne ser det, like unaturlig at Radiumhospitalet skal skifte navn, uavhengig av om stortingsflertallet støtter representantforslaget om omdannelse til et nasjonalt kompetansesenter eller ikke.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen igangsette arbeidet med å omdanne Radiumhospitalet til et nasjonalt kompetansesenter for behandling, forskning og utvikling på kreftområdet.
II
Stortinget ber regjeringen sørge for at Radiumhospitalet videreføres som merkenavn, uavhengig av organisatorisk plassering.