Bakgrunn
I en tid med kraftig press på mediesektoren, store økonomiske og teknologiske utfordringer og en stadig større industriell tilnærming til mediefeltet, er det et behov for å klarlegge hvordan markedsvilkårene for den totale mediesektoren blir preget av den lisensfinansierte allmennkringkasterens (NRKs) mulighet til å konkurrere med andre leverandører av samme tjenester, i reklamemarkedet.
NRK skal i utgangspunktet være ikke-kommersiell. Dette er myket opp med hensyn til å gi adgang til salg av reklame i forbindelse med NRKs nettaktiviteter og sendinger knyttet til idrettsarrangementer ("reklameplakater").
En stadig større andel av NRKs allmennkringkasteroppdrag oppfylles gjennom nettbasert virksomhet, og det er behov for en snarlig avklaring om NRKs reklameunntak for denne plattformen. Dette gjelder både på prinsipielt grunnlag med hensyn til publikum, og i et konkurransemessig perspektiv når det gjelder andre kommersielle aktører i markedet. I lys av utviklingen i mediesektoren er det også grunn til å reise spørsmål om virkningen av dette blir et svekket mediemangfold.
Forslagsstillerne mener det ikke er bærekraft i det norske reklamemarkedet for flere store kanaler, og at det er nødvendig å tydeligere begrense NRKs reklameadgang. Forslagsstillerne viser i denne sammenheng til de erfaringer man har når det gjelder TV2s markedsgrunnlag med analog plattform som utgangspunkt. Forslagsstillerne viser videre til at konkurransen om reklamekronene blir stadig mer skjerpet fordi flere typer medier (sider, nettsteder mv.), også uten journalistisk innhold, konkurrerer om annonsene.
Regjeringen har satt ned flere ulike utvalg som skal arbeide med mediepolitiske utfordringer fremover. Det ligger ikke i mandatet til noen av disse utvalgene å se nærmere på NRKs rolle i mediemarkedet. I mandatet til Mediestøtteutvalget, som skal utrede finansielle virkemidler på medieområdet, er NRK eksplisitt holdt utenfor. NRK er, i kraft av sin tyngde som offentlig allmennkringkaster og som lisensfinansiert aktør med stor forutsigbarhet i sin finansiering, en sterk aktør i et kommersielt marked, og må tas med i betraktningen når det gjelder generelle vurderinger om mediesektorens økonomiske fundament.