Bakgrunn
En av de største utfordringene det norske samfunnet står overfor – både i et velferds- og i et kunnskapsperspektiv – er det store antallet ungdommer som ikke gjennomfører videregående opplæring. Nesten alle ungdommer starter i videregående opplæring etter endt ungdomsskole, men bare rundt 70 prosent fullfører med bestått i løpet av fem år. Særlig er problemet stort innenfor fag- og yrkesopplæringen, og gutter med minoritetsspråklig bakgrunn er høyt representert på denne statistikken. Det er også fylkesvise variasjoner med hensyn til frafall, og de tre nordnorske fylkene har et spesielt høyt frafall.
Frafallsutfordringen har vært jevnlig behandlet av det forrige storting, for eksempel i forbindelse med St.meld. nr. 16 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 164 (2006–2007; Dokument nr. 8:55 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 242 (2006–2007); og St.meld. nr. 31 (2007–2008), jf. Innst. S. nr. 42 (2008–2009). I tillegg har frafallsutfordringen blitt løftet gjennom budsjettbehandlinger og øvrige debatter i Stortinget, og i sum har det blitt satt i verk flere viktige tiltak for å redusere frafallet. Det er imidlertid fortsatt behov for å styrke denne innsatsen.
Stortinget skal nå behandle St.meld. nr. 44 (2008–2009) om utdanningslinja, hvor det blant annet foreslås flere tiltak for å styrke innsatsen mot frafall. Forslagsstillerne er også kjent med at det skal være satt av et mindre beløp knyttet til frafallsbekjempelse i forslaget til statsbudsjett for 2010, og har også merket seg at den nye regjeringserklæringen slår fast at "frafallet skal bekjempes".
Forslagsstillerne imøteser behandlingen av St.meld. nr. 44 (2008–2009) og statsbudsjettet for kommende år, men mener at det er behov for en betydelig satsing ut over dette. Det er bred politisk enighet om at man må møte utfordringene knyttet til frafall med målrettede og offensive tiltak av sammensatt art.