Bakgrunn
Det er store miljø- og trengselsutfordringer knyttet til tett biltrafikk i mange byer og byområder. Store befolkningsgrupper er utsatt for helsemessige belastninger som følge av forurensning og støy fra stor biltrafikk. Biltrafikken bidrar også vesentlig til de nasjonale klimagassutslippene. Forslagsstillerne er derfor opptatt av at mer av trafikken må over på kollektive transportmidler. Forslagsstillerne vil i den forbindelse vise til at Bondevik II-regjeringen gjennomførte en rekke tiltak for å styrke kollektivtrafikken gjennom blant annet innføring av belønningsordningen for kollektivtrafikken i byområdene og lav momssats for personreiser med kollektive transportmidler.
I dag er det innført elektronisk betaling for biltrafikken gjennom AutoPASS-ordningen o.l. Forslagsstillerne mener det bør innføres en tilsvarende ordning innenfor kollektivtrafikken som gjør det mulig å foreta sømløse kollektivreiser over hele landet ved bruk av elektronisk billett. Forslagsstillerne mener en slik løsning vil være forenklende og vil bidra til å gjøre kollektivreiser mer attraktive.
Dagens kollektivtilbud består i hovedsak av den fylkeskommunale kollektivtrafikken, ofte i samspill med jernbanetrafikken og ekspressbusstilbudet. Reisende som bytter mellom operatører eller som krysser fylkesgrensene på kollektivreiser, må ofte forholde seg til ulike billettsystemer. Mange opplever dette som tungvint, noe som kan fungere som en barriere til å velge kollektivreiser. Forslagsstillerne vil også peke på at omfattende kjøp og salg av billetter om bord på kollektive transportmidler bidrar til å øke reisetiden og på den måten reduserer kollektivtrafikkens konkurranseevne.
Forslagsstillerne viser til at det er innført en felles standard for elektronisk billettering innen kollektivtrafikken. Forslagsstillerne synes dette er positivt, ettersom det i større grad muliggjør regionale ordninger med elektronisk billett og danner et grunnlag for en nasjonal ordning. Forslagsstillerne viser også til at det er tatt initiativ med elektronisk billett innen kollektivtrafikken flere steder i landet. Forslagsstillerne mener imidlertid at en nasjonal ordning med elektronisk billett vil være forenklende. En utfordring med slik ordning er avregning mot kunden og kollektivselskapene imellom. Forslagsstillerne mener derfor det bør vurderes et sentralt avregningssystem for elektroniske reiser som fylkene og de ulike kollektivoperatørene blir pliktige til å knytte seg opp til.
Forslagsstillerne vil peke på at en ordning med elektronisk billett må være frivillig for de reisende. Det må være anledning til å reise anonymt gjennom kontant betaling eller forhåndskjøp av billetter på alle kollektive transportmidler også i fremtiden. Forslagsstillerne vil peke på at en ordning med elektronisk billett vil medføre at brukerne legger igjen flere elektroniske spor. Forslagsstillerne forutsetter at slike data behandles på en måte som er forsvarlig når det gjelder hensynet til personvernet.