Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Bakgrunn

Ved behandling av planforslag kan kommunene kreve saksbehandlingsgebyr i henhold til plan- og bygningsloven. Når Statens vegvesen eller andre statlige aktører legger frem forslag som ifølge den samme plan- og bygningsloven må behandles av kommunen, kan de under gitte forhold unnlate å betale saksbehandlingsgebyr.

I henhold til plan- og bygningsloven § 109 kan kommunene kreve gebyr for saksbehandling etter loven. Den aktuelle bestemmelsen lyder slik:

"§ 109. Gebyr

Ved regulativ kan fastsettes gebyr til kommunene for behandling av søknad om deling, tillatelse, kontroll, utferding av attester og for andre arbeid som det etter denne lov, forskrift eller vedtekt påhviler kommunen å utføre. I gebyret kan det inkluderes utgifter til nødvendig bruk av sakkyndig bistand etter § 97 nr. 2 første ledd. Tiltakshaver kan selv sørge for de nødvendige utredninger. Ved regulativ kan også fastsettes gebyr for avskrifter og attester fra de særlige skjønnsretter. Regulativene vedtas av kommunestyret selv.

Offentlige tjenester som nevnt i første ledd første og annet punktum, kan gjøres betinget av at gebyr er innbetalt.

Eier skal betale gebyr for kostnadene for behandling av søknad om driftstillatelse og for driftskontroll til vedkommende myndighet. Gebyr for driftskontroll kan helt eller delvis dekkes ved årsavgift."

Saksbehandling ved bygging av riks- og fylkesveier er underlagt særskilte bestemmelser i henhold til plan- og bygningsloven § 9-4, som lyder:

"§ 9-4. Samarbeid mellom Statens vegvesen, fylkeskommunen og kommunen om planlegging av riks- og fylkesveger

Statens vegvesen kan utarbeide og fremme utkast til oversiktsplaner, herunder vegutredninger, etter kap. V og VI og regulerings- og bebyggelsesplan etter kap. VII. Beslutning om å legge slike planer ut til offentlig ettersyn kan gjøres av Statens vegvesen. Kommunen skal holdes orientert om planarbeidet.

Departementet kan gi nærmere bestemmelser om vegplanlegging, herunder vegutredning, jfr. § 6.

Fylkeskommunen og kommunen plikter å gi planforslag fra Statens vegvesen en så rask behandling som mulig."

Ifølge Miljøverndepartementet hjemler ikke lovens § 109 at kommunene kan kreve gebyr for planer fremlagt etter § 9-4. De viser til at Statens vegvesen selv har plankompetanse og selv kan legge ut planer til offentlig ettersyn, jf. brev datert 14. februar 2008, ref. 200503971-/HTE til Samferdselsdepartementet.

Forslagsstillerne vil presisere at de er enige i viktigheten av at planarbeid fra Statens vegvesen behandles raskt og effektivt, både den delen som Statens vegvesen selv står for og den kommunale saksbehandlingen. Det er viktig at planarbeidet ikke tar lengre tid enn nødvendig når det skal bygges ut riks- og fylkesveier.

Imidlertid viser det seg i praksis at kommunens planavdeling likevel har svært mye arbeid med planer som kommer fra Statens vegvesen. I Larvik kommune har saksbehandlingskostnadene angivelig kommet opp i nærmere 1,5 mill. kroner. Dersom Statens vegvesen unnlater å betale saksbehandlingsgebyr, vil denne kostnaden for saksbehandlingen i kommunene medføre et redusert tilbud til resten av kommunens innbyggere.

En slik merbelastning for kommunens arbeid med slike planer fører i praksis til at de som legger frem private forslag til planendringer og betaler gebyr for disse, vil få dårligere behandling og lengre saksbehandlingstid, fordi kommunens ressurser tappes av prosjekter fra Statens vegvesen. Forslagsstillerne mener det er urimelig at en statlig etat skal fortrenge interessene til private borgere og selskap på denne måten. Kommunene må sørge for rask saksbehandling av saker fra Statens vegvesen, samtidig som de må få sine budsjetter til å gå opp. Utfallet er at private planforslag lider.

Forslagsstillerne mener det er rimelig at Statens vegvesen dekker de kostnadene en kommune har ved behandling av planforslag fra Statens vegvesen, for at en på den måten sikrer at tilbudet til private aktører ikke blir redusert. En kan eventuelt innføre en ordning hvor den aktuelle kommune gebyrlegger faktisk arbeid med planarbeidet, slik at en tydelig kan se hvilket arbeid som er utført av Statens vegvesen selv og hva som er utført av den aktuelle kommune. En slik ordning vil ivareta interessene til Statens vegvesen slik at de ikke betaler gebyr til kommunen for arbeid de faktisk utfører selv.