Konklusjon
Forslagsstillerne mener det er naturlig å peke på at det er lite heldig at et forsøk som har gitt så positive resultater som forsøket i Larvik kommune med brukerstyrte skoler, ikke gis tillatelse til å fortsette. Det er videre lite heldig at en kommune ikke står friere til å organisere sin virksomhet på den måten kommunen selv mener er mest hensiktsmessig. Kommuner som tar brukermedvirkning på alvor, vil i stor grad oppleve at slik medvirkning faktisk medfører bedre kvalitet og trivsel.
Fylkesmannen i Vestfold godkjente ikke søknad om fortsatt forsøk. Kunnskapsdepartementet har, etter det forslagsstillerne har registrert, uttalt seg skeptisk til for stor grad av forsøksvirksomhet. Det er imidlertid grunn til å undres over hvorfor forsøk skal tillates hvis erfaringene med forsøket ikke kan brukes til å forbedre de kommunale tjenestene. Det bidrar i det minste ikke til å løse de utfordringene skolen står overfor. Derfor mener forslagsstillerne at det er nødvendig å åpne for at kommunene kan organisere skolene på den måten de selv mener er best, inkludert en mulighet for å benytte ordning med brukerstyre.