Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Hvorfor brukerstyring?

Forslagsstillerne legger til grunn at det viktigste perspektivet i skolen er at den fungerer som en kunnskapsformidler, slik at kvaliteten på den undervisningen som gis er så god at den gir godt resultat på læringsprosess og læringsresultat sett i forhold til både nasjonale og internasjonale utdanningsinstitusjoner. I tillegg har skolen en viktig oppdragerfunksjon som skal bidra til at elevene omgås hverandre med respekt og toleranse. Det er imidlertid viktig å presisere at det er foreldrene/foresatte som har hovedansvaret, både for sine barns utdanning og oppdragelse. Skolen skal utføre sitt oppdrag sammen med foreldre/foresatte.

Forslagsstillerne mener det er grunn til å tro at det er en sammenheng mellom delaktighet i og medansvar for driften av skolen og kvaliteten på opplæringstilbudet.Se mer om kvalitetsbegrepet i utdanning i NOU 2003:16 og St.meld. nr. 30 (2003-2004) Når målet er best mulig kvalitet, er det nærliggende å tro at de som direkte eller indirekte benytter seg av tjenesten, vil være opptatt av å sikre nettopp kvaliteten i tjenesten. Dette vil gjelde like mye for skole og opplæring som for andre typer tjenestetilbud.