Brukerstyring
Forslagsstillerne mener det er viktig at foreldre/foresatte får innflytelse på hvordan skolehverdagen til elevene skal være. Den beste måten å gi innflytelse på, er å kombinere innflytelse med ansvar. Det kan gjøres gjennom at skolene får såkalte brukerstyrer hvor foreldre/foresatte er i flertall og har avgjørende innflytelse på skolens drift og prioriteringer.
Brukerstyring blir tidvis angrepet som begrep fordi de som er i skolen ikke skal sees på som kunder. Det er imidlertid en selsom angrepsmetodikk som ikke går inn på realitetene. Brukermedvirkning omtales i de fleste miljø som noe positivt. Den mest konkrete form for brukermedvirkning er brukerstyring, hvor brukeren, eller i dette tilfellet brukerens foresatte, tar uavhengige avgjørelser og utvikler sine egne kontakter, samt har full kontroll over planlegging og implementering av aktiviteter.Jf. HENÆR – rapport nr 02/2006
I henhold til opplæringsloven er det i dag ikke tillatt å la foreldre/foresatte ha den reelle makten i skolen. Det er imidlertid gjennomført et prosjekt med særskilt tillatelse fra fylkesmannen i Vestfold. Larvik kommune har i perioden 2004–2005 hatt en ordning ved flere av sine skoler, hvor foreldrene har vært i flertall i brukerstyret. Erfaringene fra Larvik kommune er svært positive.