Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Brukerstyring

Forslagsstillerne mener det er viktig at foreldre/foresatte får innflytelse på hvordan skolehverdagen til elevene skal være. Den beste måten å gi innflytelse på, er å kombinere innflytelse med ansvar. Det kan gjøres gjennom at skolene får såkalte brukerstyrer hvor foreldre/foresatte er i flertall og har avgjørende innflytelse på skolens drift og prioriteringer.

Brukerstyring blir tidvis angrepet som begrep fordi de som er i skolen ikke skal sees på som kunder. Det er imidlertid en selsom angrepsmetodikk som ikke går inn på realitetene. Brukermedvirkning omtales i de fleste miljø som noe positivt. Den mest konkrete form for brukermedvirkning er brukerstyring, hvor brukeren, eller i dette tilfellet brukerens foresatte, tar uavhengige avgjørelser og utvikler sine egne kontakter, samt har full kontroll over planlegging og implementering av aktiviteter.Jf. HENÆR – rapport nr 02/2006

I henhold til opplæringsloven er det i dag ikke tillatt å la foreldre/foresatte ha den reelle makten i skolen. Det er imidlertid gjennomført et prosjekt med særskilt tillatelse fra fylkesmannen i Vestfold. Larvik kommune har i perioden 2004–2005 hatt en ordning ved flere av sine skoler, hvor foreldrene har vært i flertall i brukerstyret. Erfaringene fra Larvik kommune er svært positive.