Bakgrunn
Norsk skole opplever en rekke alvorlige utfordringer. Til tross for at den norske skolen ligger i toppsjiktet i lærertetthet og ressursbruk, opplever vi at kunnskapsnivå og kvalitet er middels godt. "Elevinspektørene", PISA (Programme for International Student Assessment) og TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) melder at støy og uro er omfattende i norsk skole. Flere medier rapporterer stadig om bråk og uro i skolen, og enkelte medier har tidligere meldt at det er blitt vanligere at foreldre stiller opp med advokat i møtet med skolen. Det kan tyde på at forholdet mellom skole og hjem er i ferd med å bli preget av tillitssvikt og konflikt.
Forslagsstillerne mener det er mange tiltak som må gjennomføres for at norsk skole skal komme inn på en nytt og mer konstruktivt spor. Ett av tiltakene er å forbedre foreldrenes kontakt med og innflytelse i skolen. Et godt samarbeid mellom skole og hjem er avgjørende for at eleven skal få den opplæringen han/hun har krav på, og det er avgjørende for å sikre en bedre oppfølging både faglig og sosialt.