Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vurdering

Det er etter forslagsstillernes mening en riktig strategi innenfor en moderne luftfartspolitikk i Norge at man satser på to mindre, men moderne flyplasser i tillegg til landets hovedflyplass på Gardermoen. En slik strategi kan gi en effektiv fordeling av trafikk og også utsette behovet for en tredje rullebane på Gardermoen. Samtidig er det en viktig utfordring å sørge for at alle tre flyplasser blir gode transportknutepunkt. I en slik sammenheng mener forslagsstillerne direkte tilknytning mellom flyplass og moderne jernbanetransport er viktig.

Flytogets finansiering (med ettergivelse av statlig gjeld) er historie.

Selskapet har ny infrastruktur, ny organisasjon og topp kundekarakter.

Posisjonen til dagens flytog blant reisende er svært god og står i sterk kontrast til produksjon og omdømme hos NSB.

Forslagsstillerne avviser at dette utelukkende skyldes at Flytoget opereres på nytt jernbanenett. Organisering, produktinnhold og holdninger til kundene har vært avgjørende viktig for Flytogets posisjon i dag.

Forslagsstillerne mener at Flytogets hastighet på ca. 200 km/t er tilfredsstillende både på kort og lang sikt. Det er fort nok, og det er nå 10 års erfaring med drift av konseptet.

Det vil revolusjonere dagens trafikk til og ved de to andre flyplassene Torp og Rygge dersom Flytoget utvides til å betjene også disse to. Med få, men likevel noen stopp på veien, vil også andre reisende langs disse strekningene kunne ha stor nytte av et slikt persontransporttilbud.

Forslagsstillerne mener derfor at en forlengelse av Flytoget til henholdsvis Torp og Rygge kan være en viktig del av en samlet transportstrategi i området begrenset av Grenland, Halden og Hamar; et moderne, sikkert og miljøvennlig transportnett i Østlandsområdet.

Forslagsstillerne mener derfor at et slikt prosjekt bør utredes. Forslagsstillerne peker på at fordi Flytoget er organisert som eget selskap, ligger forholdene vel til rette for prosjektfinansiering. Forslagsstillerne peker på at en eventuell utbygging kan skje i trasé under bakken for å unngå konflikt med annen eksisterende og planlagt infrastruktur og eksisterende bebyggelse og arealbruk.

Forslagsstillerne understreker at både investering og drift i så vel privat som offentlig regi bør utredes.