Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth om avvikling av ordningen med statlige stipend og garantiinntekter til kunstnere
Innhold
Forslagsstillerne viser til statsbudsjettet for 2008 kap. 321 Kunstnerformål, post 73 og 74. Forslagsstillerne mener ordningen med statlige stipend og garantiinntekter til kunstnere er en foreldet ordning som bør avvikles snarest. Ordningen er nå i ferd med å nærme seg 200 mill. kroner pr. år, og kan sees som en ordning som delvis belønner kunstnere som ikke aktivt frembringer kunst.
Forslagsstillerne viser til at kunst og kultur får store subsidier fra norske skattebetalere gjennom kommuner, fylkeskommuner og staten. Det er altså ikke slik at denne ordningen må sees på som sentral for at det utføres kunstnerisk aktivitet i Norge.
Forslagsstillerne mener at ordningen muligens kan ha hatt sin berettigelse i tidligere tider – da kunstnernes inntektsmuligheter var begrenset, men i dagens samfunn, med en stor og omfattende kultursektor, bør det ikke være behov for en slik ordning.
Ordningen med statlige stipend og garantiinntekter til kunstnere har så vidt forslagsstillerne har kunnet bringe i erfaring, sin bakgrunn i en ordning som het "Statens kunstnerlønn", som ble opprettet på 1860-tallet og som varte i hundre år. Ordningen ble også kalt diktergasje, men det var ikke bare diktere som fikk den.
Ordningen ble avløst av "Statens æreslønn" på 1960-tallet. Fra begynnelsen av 1980-tallet delte man også ut "Statens æresstipend". Blant kunstnere som har fått statens kunstnerlønn, æreslønn og æresstipend, er blant andre Henrik Ibsen, Edvard Grieg, Theodor Kittelsen, Johan Falkberget og Herman Wildenvey, og i nyere tid Per Aabel.
Ordningen fra 1960-tallet ble revidert på 1970-tallet, og garantiinntekt slik vi kjenner den i dag, ble innført fra 1977. Kunstnere mottar garantiinntekten inntil de opphører med virksomheten eller fyller 67 år. Dagens stipend- og garantiinntektsordning blir styrt av Kultur- og kirkedepartementet gjennom en forskrift.
Apparatet som fordeler statlige stipend og garantiinntekter til kunstnere, består i dag av et antall fagspesifikke stipendkomiteer som er satt sammen av såkalte "eksperter" fra kunstnerorganisasjonene.
Fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Kultur- og kirkedepartementet:
"Kap. 321 Kunstnerformål
(i 1 000 kr)
Post
Betegnelse
Regnskap 2006
Saldert budsjett 2007
Forslag 2008
01
Driftsutgifter
14 756
15 756
15 126
72
Stipend basert på gjennomført kunstutdanning, overslagsbevilgning
14 198
12 757
13 306
73
Kunstnerstipend m.m., kan overføres
89 977
95 124
99 214
74
Garantiinntekter, overslagsbevilgning
88 106
90 944
93 431
75
Vederlagsordninger
103 550
108 114
115 163
Sum kap. 321
310 587
322 695
336 240"
Det er altså slik at kunstnerstipend og garantiinntekter til kunstnere nærmer seg 200 mill. kroner pr. år.
I sitt forslag til statsbudsjett for 2008 skriver Regjeringen om post 73 Kunstnerstipend m.m.:
"Bevilgningen under denne posten går til æresstipend/-lønn, stipend for eldre fortjente kunstnere, arbeidsstipend, arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere, reise-, studie- og vikarstipend, etablerings- og materialstipend, samt fire stipend til nordiske forfattere.
221 ordinære arbeidsstipend og 167 arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere videreføres i 2008.
Arbeidsstipendet økes til kr 176 000.
Stipendkomiteene innstiller antall stipend og stipendbeløp innenfor de rammene som er gitt og de maksimumsbeløpene som departementet har fastsatt for ulike typer av såkalte diverse stipend (reise- og studiestipend, materialstipend, etableringsstipend mfl.).
Tre æresstipend og en æreslønn à kr 200 000 videreføres i 2008.
Det er regnet med 281 stipend for eldre fortjente kunstnere. Stipendet er på kr 20 000.
Bevilgningen dekker også vederlag til de ulike stipendkomiteene som gir sakkyndig innstilling til Utvalget for statens stipend og garantiinntekter for kunstnere om fordeling av midlene."
Om post 74 Garantiinntekter skriver Regjeringen:
"Gjennom garantiinntektsordningen gis kunstnere tilsagn om inntekt fram til pensjonsalder, under forutsetning av at kunstneren opprettholder sin kunstneriske aktivitet. Garantiinntekten avkortes i forhold til annen inntekt.
Maksimal garantiinntekt svarer til lønnstrinn 1 i statens lønnsregulativ, med et fradrag på 65 pst. av annen inntekt to år før. Av ledige garantiinntekter foreslås omdisponering til nye arbeidsstipend i 2008, jf. omtale under post 73. Det vil bli videreført garantiinntekt til om lag 507 kunstnere."
I St.prp. nr. 1 (2007-2008) Kultur- og kirkedepartementet, fra side 87, er det også fremlagt en rapport 2006 for Kunstnerstipend og garantiinntekter. I denne heter det at:
"Det ble opprettet 4 nye ordinære arbeidsstipend i 2006, slik at totalt antall var 219. 167 arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere ble videreført i 2006. Stipendbeløpet for begge stipendtyper var på kr 163 500. I 2006 ble det bevilget 12,1 mill. kroner til diverse stipend (reise-, studie-, etablerings-, materialstipend m.fl.).
Det ble fordelt 21 garantiinntekter til erstatning for kunstnere som var gått ut av ordningen.
Fordeling av stipend- og garantiinntekter i 2005 og 2006 på de ulike kunstnergruppene:
Antall
Antall
(i 1000 kr)
Garantiinntekter 2005
Garantiinntekter 2006
Arbeids- stipend1 2005
Arbeids- stipend1 2006
Diverse stipend2 2005
Diverse stipend 2 2006
Billedkunstnere
267
267
103
103
2 303
2 381
Kunsthåndverkere
98
98
49
50
1 567
1 620
Skjønnlitterære forfattere
40
39
54
55
1 403
1 451
Barne- og ungdomsbok- forfattere
10
10
8
8
511
528
Dramatikere
2
2
7
7
450
465
Oversettere
2
2
6
6
368
381
Faglitterære forfattere
3
3
2
2
70
73
Musikere/sangere/dirigenter
20
20
30
30
1 136
1 175
Komponister
13
12
12
13
303
313
Populærkomponister
1
1
12
13
434
449
Skuespillere
10
10
20
20
604
624
Sceneinstruktører
2
2
5
5
186
192
Scenografer
2
2
4
4
160
166
Teatermedarbeidere
50
51
Dansekunstnere
21
21
24
24
578
598
Kritikerlagene
94
97
Journalister
56
58
Antall
Antall
(i 1000 kr)
Fotografer
9
9
10
11
333
344
Filmkunstnere
2
2
14
14
368
381
Arkitekter
3
3
1
63
65
Interiørarkitekter
3
3
1
58
60
Diverse andre
1
1
15
15
445
460
Folkekunstnere
6
6
197
204
Sum
509
507
382
387
11 737
12 136
1 Gjelder både arbeidsstipend og arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere.
2 Posten omfatter følgende stipendordninger: reise eller studie-, vikar-, material-, etableringsstipend og etableringsstipend for skjønnlitterære forfattere og oversettere ."
Nylig fremkom en avsløring i riksmedia om at en kunstner har mottatt garantiinntekt som filmskaper i 16 år uten å lage en eneste film. Først nå har Kultur- og kirkedepartementet stoppet pengeoverføringene.
Til sammen har kunstneren mottatt 2,3 mill. kroner fra staten. Den kvinnelige filmskaperen har skrevet på noen filmmanus, men ingen av dem har blitt realisert.
Forslagsstillerne anser dette som svært uheldig. Man kan ikke se bort fra at det finnes andre og lignende saker.
I medieoppslagene fremkom det at hvert tredje år må mottakerne av garantiinntekten skrive en rapport, og en komité vurderer yrkesaktiviteten deres. Rapportene viser at den kvinnelige filmskaperen har skrevet på de samme manusene i svært mange år. Et av manusene ble påbegynt i 1995, og var fremdeles med – under et annet navn – da stipendkomiteen skulle vurdere arbeidsinnsatsen til kvinnen elleve år senere.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at kultur er et begrep som uttrykker de verdier og kvaliteter som enkeltmennesker tillegger høy egenverdi. Det som er god kultur for en, trenger slett ikke å være god kultur for en annen. Av den grunn mener forslagsstillerne at kulturen i utgangspunktet skal være fri og uavhengig av politisk styring, og at den må være basert på frivillighet og personlig engasjement. Politikerstyrte kulturgoder ødelegger kulturens vesen og fremmer ensretting.
Forslagsstillerne ønsker ikke et sterkt subsidiert kulturliv, eller at en snever elite skal forvalte fellesskapets kulturmidler kun til glede for egen snever krets. Regjeringens betydelige økning av bruk av skattebetalernes penger innen kulturfeltet fører ikke til at det blir kultur som folk flest ønsker. Folk skal i størst mulig grad selv ha råderett over kulturmidlene.
Kulturmidler bør i størst mulig grad kanaliseres i samsvar med det smaks- og meningsmangfold som eksisterer. Det betyr at forslagsstillerne er imot modeller som innebærer at oppnevnte komiteer fordeler penger, etter eget forgodtbefinnende, på vegne av fellesskapet. Ordningen som er berørt i dette dokumentet er et meget klart eksempel på dette.
Forslagsstillerne mener at norske kunstnere i større grad skal rette seg mot publikum og alternative inntekstskilder enn offentlige budsjettprosesser og -midler. Hensikten med dette er todelt; for det første sikre økte inntekter til kulturlivet uten at dette går over offentlige budsjetter, og for det annet å sørge for at kulturtilbudet når ut til flest mulig.
Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet i sin kulturpolitikk vektlegger de tiltak som aktiviserer barn og unge og de frivillige lag og organisasjoner som fanger opp breddeaktiviteter, som for eksempel idrett, korps, kor, amatørteater osv.
Forslagsstillerne ønsker ikke at politikerne skal bestemme hva som er god eller dårlig kultur, men vil la folk bestemme selv. Kulturlivet har best av å innrette seg etter folks ønsker. Om kulturlivet gjør dette, vil behovet for store offentlige subsidier reduseres kraftig. Slik blir det mulig å nå flere med mer kultur. Folks valg av kultur vil til enhver tid være mer variert enn det offentlig subsidiert kultur kan tilby. Forslagsstillerne mener at det er nettopp folks valg som sikrer bredde.
Ordninger som stipender og garantiinntekter bidrar etter forslagsstillernes mening til å innskrenke bredden i kulturlivet.
Primært mener forslagsstillerne at ordningen bør avvikles umiddelbart. Men samtidig taler menneskelige hensyn for at de som har fått disse ordningene, må få mulighet til å omdisponere sin tid til for eksempel å søke ordinært arbeid. I arbeidslivet er de mest sjenerøse oppsigelsestider seks måneder, og det antas at dette kan legges til grunn.
Det kan vurderes om ordningen bør erstattes med en langt mindre omfattende "æreslønnsordning" for kunstnere som har ytt en spesielt fortjenestefull innsats gjennom et langt yrkesliv og nå nærmer seg pensjonsalderen. En slik ære bør henge så pass høyt at den ikke tilfaller mer enn maksimalt en håndfull personer.
Forslagsstillerne fremmer følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen sørge for en gjennomgang av ordningen med statlige stipend og garantiinntekter til kunstnere med sikte på en halvering av kostnadene i ordningen i 2009.