4. Oppsummering
Stadige rapporter om uro, bråk, disiplinproblemer, konflikter, mobbing og lignende hendelser viser etter forslagsstillernes mening at skolens tradisjonelle virkemidler for å skape arbeidsro og et godt læringsmiljø ikke har gitt gode nok resultater, og at det kreves offensiv handling fra myndighetene for å sørge for at Norge kan få en av verdens beste skoler.
Å lage en god skole handler om å skape en atmosfære og et miljø hvor folk trives og som oppmuntrer elevene til læring. Et slikt miljø blir svekket av uro og disiplinproblemer, og forslagsstillerne mener at det trengs en omfattende politikk og handlingsplan for å forebygge og løse atferdsproblemer, disiplinproblemer og uro i den norske skole. Disiplinproblemer i den norske skolen er bekymringsfullt av to viktige grunner. For det første bidrar det til dårligere resultater og mindre læring, og for det andre kan det være med på å gjøre forholdene så dårlige for lærerne at mange av dem velger å slutte i skolen for heller å arbeide andre steder.
Forslagsstillerne mener at ingen, og i hvert fall ikke elevene, ønsker en skolehverdag preget av uro og bråk som forsurer læringsmiljøet. Når tiltak utformes for å bedre læringsmiljøet, er det derfor viktig at både elever og foreldre involveres i prosessen for å sikre at tiltakene blir forankret, og at hele skolemiljøet får eierskap til tiltakene. Selv om det er den enkelte skole som har hovedansvar for å sikre et godt læringsmiljø, så kan man, etter forslagsstillernes oppfatning, ikke forvente at skolene skal sette i gang atferdsforbedrende tiltak helt uten ekstern hjelp og støtte. Det er viktig at skolene har en helhetlig virkemiddelpakke å forholde seg til, og at de kan basere tiltakene på empiri.