Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Line Henriette Holten Hjemdal, Laila Dåvøy, Åse Gunhild Woie Duesund og Jan Sahl om universell utforming av Moss lufthavn Rygge

Dette dokument

  • Dokument nr. 8:111 (2006-2007)
  • Dato: 14.06.2007
  • Sidetall: 2
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

30. mars 2007 underskrev Norge den nye FN-konvensjonen om funksjonshemmedes rettigheter.

Regjeringen har varslet at et forslag til ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov skal legges fram for Stortinget høsten 2007. Intensjonen med den nye loven er at den skal hindre diskriminering av funksjonshemmede og at det skal bli forbudt å bygge nye hindringer for funksjonshemmedes deltakelse i samfunnslivet.

Sosial- og helsedirektoratet har som en del av et større arbeid med universell utforming startet en kampanje som heter "Ingen hindring". Målet med kampanjen er å øke befolkningens kunnskap om funksjonshemmedes manglende samfunnsdeltakelse, og om hvordan vi må arbeide for å gjøre samfunnet tilgjengelig for alle. Direktoratet mener at vi alle må endre tankemønster for å gjøre samfunnet universelt utformet.

Universell utforming innebærer at samfunnet tilrettelegger for absolutt alle, ikke bare de fleste. Når nye bygninger og infrastruktur planlegges, skal det altså legges opp til én hovedløsning som er tilgjengelig for alle, i stedet for en hovedløsning som passer for de fleste, supplert med spesialløsninger for funksjonshemmede. Funksjonshemmede har, som borgere, rett til å delta i samfunnet på like fot med andre borgere. I dag er samfunnet lagt opp slik at altfor mange møter hindringer i form av dårlig tilrettelegging, fysiske hindre og menneskeskapte barrierer. Det skjer fordi vi fram til nå ikke har valgt løsninger som er brukbare for alle, det vil si universelt utformede løsninger.

Universell utforming er viktig i alle sektorer, og transportsektoren er en av sektorene som har særskilt store utfordringer på området. Det gjelder spesielt kollektivtransporten, som bør utformes sånn at alle kan benytte seg av det generelle tilbudet. Det bør være slik at alle skal kunne nyttiggjøre seg informasjon som gis, kunne kjøpe billetter på utsalgsstedene, kunne komme av og på transportmidler og så videre.

Den nye Moss lufthavn Rygge skal etter planen åpne 1. oktober 2007. For at av- og ombordstigningen skal gå så raskt som mulig, har man planlagt at passasjerbroene ut fra terminalen skal ha trapper ned til der flyet står parkert. Deretter skal man kunne gå inn i flyets trapper både forfra og bakfra. Rygge Sivile Lufthavn AS opplyser at det ikke vil bli bygd vanlige "nesebroer", som går helt ut til flyene, på den nye lufthavnen. En slik ordning fører til at alle, inkludert bevegelseshemmede, først må gå ned en trapp for så å gå opp en trapp, i stedet for å gå rett om bord slik det stort sett er lagt opp til på for eksempel Oslo lufthavn Gardermoen. Moss lufthavn Rygge kan vanskelig kalles universelt utformet slik planene fremstår i dag.

Det vises til Dokument nr. 15 (2006-2007), spørsmål nr. 1085 fra Line Henriette Holten Hjemdal til samferdselsministeren, og svar fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete datert 5. juni 2007. Statsråden viser i sitt svar på spørsmål om universell utforming ved Moss lufthavn Rygge til spesialløsninger for at alle skal komme seg om bord på flyene. Statsrådens svar innebærer ikke løfter om universell utforming ved bygging av den nye flyplassen. Statsråden argumenterer i sitt svar med at trafikkgrunnlaget er for lite til å forsvare investeringskostnadene og at flyselskapene ønsker kortest mulig opphold på flyplassen, og at ombordstigning og avstigning går raskere dersom en benytter inngangene både foran og bak i flyet via bakken. Det er altså ikke myndighetskrav og politiske hensyn, men markedsmessige vurderinger av hva det er trafikkmessig grunnlag for, og hva flyselskapene etterspør, som styrer utviklingen.

Etter forslagsstillernes mening bør politiske hensyn til krav om universell utforming og tilrettelegging for alle, telle mer enn økonomiske hensyn og markedskrav.

Når nye anlegg bygges i 2007, i det samme året som en ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov er varslet fremmet, må vi være såpass forutseende at universelle løsninger legges til grunn. Moss lufthavn Rygge må bygges slik at en ikke bryter med det kommende lovverket som vil forby bygging av nye hindringer for funksjonshemmedes deltakelse i samfunnslivet.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen sikre at Moss lufthavn Rygge bygges i tråd med prinsippet om universell utforming.

14. juni 2007